Den tyska e-handelsjätten Zalando rapporterar idag sina slutliga siffror för det första kvartalet. Omsättningen landar inom de tidigare rapporterade preliminära siffrorna med en total omsättning på 980,2 miljoner euro, vilket var en tillväxt med 23 procent jämfört med samma period i fjol.
"I linje med våra förväntningar"
Samtidigt som omsättningen ökar ordentligt så står det justerade rörelseresultatet (EBIT) stilla på strax över 20 miljoner euro, nästan exakt samma siffra som Q1 i fjol.
- Första kvartalet låg i linje med våra årliga tillväxtförväntningar på 20-25 procent, samtidigt som vi är nöjda med den nordiska regionens starka utveckling. Vi får allt fler svenska kunder och nu vill vi fokusera på att förbättra kundupplevelsen och bekvämligheten genom lokala initiativ såsom ”Zalando hämtar” – ett pilotprojekt nyligen lanserat i Stockholm, säger Kenneth Melchior, nordenchef på Zalando.
70 procent mobila besök
E-handelsjätten berättar också att de i slutet av kvartalet nådde över 20 miljoner aktiva kunder. Zalando delger även lite siffror i form av hur stor andel av köpen och besökarna som nu är mobila.
- Norden ligger också digitalt i framkant med en andel konsumenter som är online över genomsnittet. Mer än hälften av alla köp är gjorda via mobilen och runt 70 procent av besökarna kan härröras från mobila enheter. Norden driver denna trend framåt och det är avgörande med en smidig och lokalt relevant upplevelse i mobilen, säger Kenneth Melchior.