ANNONS

Klarna hjälpte Zalando-konkurrenten till 9 miljarder

Klarna hjälpte Zalando-konkurrenten till 9 miljarder
Asos teknikteam med Klarna-tshirts

Kunderna gillar det svenska konceptet.

ANNONS

Den brittiska nätmodejätten Asos rapporterar idag sina siffror för de sista fyra månaderna av 2017. E-handlaren kan stoltsera med en försäljningstillväxt på 30 procent. Omsättningen landade under perioden på strax över 800 miljoner pund, eller runt 9 miljarder kronor.

Asos har den senaste tiden storsatsat på nya tjänster till sin e-handel. Bland annat rullar de nu ut leverans samma dag i hemlandet och man har även infört “Try Before You Buy”. Tjänster som enligt Internet Retailer har bidragit till den starka tillväxten.

LÄS ÄVEN: Zalando-konkurrenten rullar ut leverans samma dag

Värt att nämna är att “Try Before You Buy” helt enkelt är den svenska betaltjänsten Klarna som Asos började använda sig av i november förra året. Rotar man lite i sociala medier så finner man massor med kunder som gärna vill få Klarna att fungera hos Asos, men av någon anledning inte godkänns, vilket ju tyder på att betalmetoden är efterfrågad.

"Farligt med Klarna"

Vissa konstaterar också hur farligt det är med Klarna, vilket dock för e-handlarens del troligtvis är positivt.

Exceptionellt hög nivå i UK

I Storbritannien ska Asos ha växt med 23 procent, vilket bolaget också ser som riktigt bra med tanke på att det ska vara en speciellt konkurrensutsatt marknad.

Inhemska konkurrenter som Boohoo och Amazon fajtas om försäljningen, men de som verkar ta smällen är främst fysiska butiker i landet, då nätaktörerna ser en stark tillväxt.

- Jag är glad att rapportera en stark utveckling under perioden. Vi uppnådde en exceptionellt hög nivå i UK, samtidigt som vårt momentum i den internationell försäljningen fortsatte. Våra teknikprogram fortsatte i hög takt, med ett rekordantal lanseringar. Vårt kunderbjudande stärktes ytterligare i UK med lanseringen av Try Before You Buy och ASOS Instant, vår samma-dag-leverans, kommenterade företagets vd Nick Beighton.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se