ANNONS

E-handel: B2B-företagen håller på att jaga ifatt B2C-företagen

E-handel: B2B-företagen håller på att jaga ifatt B2C-företagen
Henrik Lundin

Relationer viktigare än nyförsäljning.

ANNONS

B2B-marknaden på nätet släpar efter e-handeln till privatpersoner. Det rapporterade Collector Bank i sin B2B-undersökning i förra veckan. Hela 6 av 10 företag tyckte det var svårt att göra företagsköp på nätet.

LÄS ÄVEN: 6 av 10 företag tycker att det är svårt att e-handla

Att det är svårt betyder dock inte att B2B-marknaden på nätet inte växer. I dag rapporterar e-handelsleverantören Litium att handeln mellan företag på nätet ökat med 18 procent mellan 2016 och 2017.

Ny generation inköpare kräver e-handel

Svensk B2B-handel 2017, som undersökningen heter, ska vara andra utgåvan av Litiums årliga undersökning av den digitala handeln mellan företag.

- Jag får uppfattningen att B2B-företagen håller på att jaga ifatt B2C-företagen när det gäller e-handel. Men precis som detaljhandeln just nu genomgår ett stålbad där företag som inte anpassade sig till det nya digitala landskapet nu har stora lönsamhetsproblem kan vi se att B2B-företagen idag befinner sig vid samma vägskäl. Den nya generationens inköpare kommer, precis som konsumenterna, att vilja kunna välja när, hur och var de gör sina inköp, säger Litiums vd Henrik Lundin i ett pressmeddelande.

“Relationer en viktigare morot”

I den nya undersökningen ska 67 procent av B2B-företagen svarat att de säljer digitalt. Den tydligaste ökningen är dock inte helt oväntat bland små och medelstora företag, som förmodligen är lite mer snabbrörliga än jättarna på marknaden.

94 procent av de tillfrågade företagen förväntar sig dock att den digitala försäljningen kommer att öka. Det är alltså ganska tydligt att e-handeln är framtiden.

- Den främsta drivkraften för B2B-företagen är viljan att effektivisera försäljningen. Hela 50 procent av intervjupersonerna anger det som mest prioriterat. Näst högst upp på listan över drivkrafter är att öka servicegraden mot kunderna. B2B-företagen sätter stort värde i att bygga starka relationer med sina kunder och det framstår tydligt att detta är en viktigare morot än ökad nyförsäljning när man satsar digitalt, säger Henrik Lundin.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se