I går slog Amazon upp portarna till sin obemannade butik för den breda massan. Du måste dock vara Prime-medlem för att handla, men butiken har tidigare bara varit öppen för företagets egna anställda, som då fått testa konceptet.
LÄS ÄVEN: Amazon Go gör slag i saken - öppnar idag
Butiken är, som vi rapporterat om tidigare, smockfull av avancerad teknik och hela konceptet bygger på maskininlärning och datorseende.
Amazon Go som butiken heter är enkelt förklarat full av kameror som analyserar och följer kunderna genom butiken. När man tagit sina varor går man helt enkelt ut ur butiken, utan att passera någon form av kassa. Innan man går in i butiken skannar man dock sin mobil och verifierar sig som Amazon Prime-medlem.
Journalist snattade yoghurt
Vad händer då om man får med sig något som Amazons superavancerade system inte lyckas se eller koppla till dig och ditt konto? Det testades redan igår vid öppningen då en journalist från CNBC råkade få med sig en yoghurt, som alltså inte registrerades av systemet.
Amazon verkar dock ta det hela med ro. Enligt CNBC ska e-handlaren tvärtom ha bett den "snattande" journalisten att njuta av sin yoghurt. Faktum är att Amazon inte ens byggt någon funktion för att rapportera omedvetet stulna varor, detta eftersom det hittills har skett så pass sällan.
- Det händer så sällan att vi inte ens byggde in en funktion för att låta kunder berätta för oss att det hänt. Så tack för att du är ärlig och berättade för oss. Jag har gjort det här i ett år och jag har ännu inte fått ett fel, kommenterade Gianna Puerini, vp för Amazon Go.
Idén faller om kunden måste hålla koll
Hela tanken bakom Amazon Go är att tekniken ska försvinna för användaren så att kräva att användaren ska hålla koll på eventuellt oregistrerade varor gör förstås att konceptet faller.
LÄS ÄVEN: Inställd premiär: Teknikstrul i Amazons obemannade butik
Samtidigt är snatteri något som traditionella butiker redan har med i kalkylen och Amazon Go borde ha ännu bättre marginaler än dessa. Att datorn missar att se en vara lite då och då borde alltså inte vara något som svider i plånboken för Amazon.
Enligt Amazon ska dock felen vara nästintill obefintliga och tekniken har under testperioden fungerat bra. Gianna Puerini berättar också att grundaren Jeff Bezos älskar konceptet och han ska "definitivt ha handlat" i butiken.