ANNONS

Klarna tar in 1 miljard i nytt kapital, nästa steg världen

Klarna tar in 1 miljard i nytt kapital, nästa steg världen
ANNONS

I mitten av 2010 gick det välkända investeringsbolaget Sequoia in med 70 miljoner kronor i betalleverantören Klarna, och blev samtidigt den enskilt största aktieägaren i företaget. Klarna har sedan dess expanderat kraftigt och nu är det tydligen dags för ytterligare tillskott i kassan för att stödja en global expansion. Det är de internationella investerarna DST Global och General Atlantic som pungat ut med 155 miljoner dollar, ungefär en miljard kronor i dagens kurs, till Klarna:

“Dessa två världsledande investerare kommer att tillsammans med våra existerande partners hjälpa oss att sprida Klarna till fler länder och konsumenter. Det här är ett viktig steg för att nå vår vision om ”friktionslösa köp” på nätet”, säger Sebastian Siemiatkowski, medgrundare och VD på Klarna.

De nya investerarna ska inte enbart bidra med en massa pengar utan de ska även erbjuda unik kompetens inom Klarnas sektor. DST Global är vana att investera i internetföretag och har tidigare investerat i Facebook, Twitter, Zynga och Groupon. General Atlantic brukar investera i finansiella tjänster och de har tidigare investerat i företag som Alibaba Group, Facebook, Privalia och Gilt Groupe.

Investeringen kommer nu gå till att finansiera en expansion till nya marknader, talangrekrytering och resten går till köp av aktier ifrån befintliga aktieägare. TechCrunch skriver att denna nya investering, med största sannolikhet, sätter Klarna ibland de få internetföretag som värderas till en miljard dollar i Europa.

Ett stort grattis till Sebastian, Niklas och Victor. Taget ifrån Klarnas hemsida:

"Om du år 2005 tittade ner genom det lilla fönstret och in i källarlokalen på Holländargatan i Stockholm skulle du se Sebastian, Niklas och Victor. Tre unga killar som mitt bland kaffekoppar, strategidokument och datorer arbetade mot ett gemensamt mål – att göra handeln på nätet tryggare, enklare och roligare. Deras dröm var att göra det möjligt för människor att helt friktionsfritt göra affärer med varandra, oavsett vart i världen de befann sig."

Vi gissar att de i sin lilla källarlokal inte ens kunde drömma om denna utveckling.

 

Källa: press,
techcrunch

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se