Under 2016 omsatte Boozt 1,4 miljarder kronor - vilket kan jämföras med drygt 800 miljoner 2015 - och nådde ett justerat resultat på 29,5 miljoner kronor. Nu firar e-handlaren med en notering på Stockholmsbörsen, vilket vi kunde berätta om tidigare i morse.
Enligt VD:n Hermann Haraldsson är steget in på börsen att betrakta som en naturlig fortsättning på bolagets utveckling.
Det har ryktats om era börsplaner ett bra tag nu, vad är det som är annorlunda den här gången?
- Innan man kan börsnoteras måste man bevisa att man kan bygga ett bra och starkt företag. Det har vi gjort nu. Många trodde inte på den här idén till en början och man måste visa att det går att tjäna pengar på ett företag. Det har vi gjort nu.
"Det är förstås spännande"
Hermann Haraldsson menar att de riskkapitalbolag som är delägare i Boozt tog en stor risk när de gick in i företaget, och att man som företag egentligen är till salu varenda dag när man ägs av investerare. Nu har Boozt vuxit till en nivå där investerarna börjar bli intresserade av att lämna och då gäller det för Boozt att bredda sitt ägarskap.
- Så det är egentligen inget drama, utan ett klassiskt tillvägagångssätt att det går till såhär, säger Hermann Haraldsson.
Hur känns det för dig som VD att det till slut är dags?
- Det är förstås spännande, men egentligen har det varit spännande hela tiden sedan vi startade den här resan. Nu fortsätter vi att fokusera på att få företaget att växa.
Hermann Haraldsson hoppas kunna meddela ett exakt datum för börsnoteringen inom kort.