I USA har e-handelsföretaget Casper tagit den amerikanska marknaden på sängen, sedan de startade för några år sedan. Deras enkla madrasslösning har fått både amerikaner och kanadensare att börja köpa sina madrasser på nätet och 2016 kom de till Europa.
LÄS ÄVEN: E-handelsföretaget som ska få Europa att sova bättre
Byggt sängar i 25 år
Nu vill ett svenskt företag upprepa succén med varumärket Ester Beds.
Bakom initiativet står bland andra Karl Stenberg, som tidigt också värvade kompanjonen Gustaf Varre för att driva satsningen vidare.
- Till skillnad från Casper och andra företag som säljer madrasser online så har vi en egen fabrik där vi byggt handbyggda sängar i 25 år, berättar Gustaf Varre för Ehandel.se.
Just de förutsättningarna var också det som möjliggjorde att de kunde förverkliga sin idé om att ge sig in i e-handeln.
- Det var det som gjorde det tekniskt och ekonomiskt möjligt. Vi valde att utveckla en hel kontinentalsäng, som vi kan skicka direkt till slutkund, vilket är något som passar den skandinaviska marknaden bättre. Vi kombinerade de två ledande svenska exporterna inom sömn - IKEAs paketering med Hästens hantverk - och lade till möjligheten att justera fastheten själv. Det är ganska unikt att kunna packa ihop en 180 centimeter bred kontinentalsäng i lådor, som en ensam gubbe sedan kan leverera, fortsätter Gustaf Varre.
Lika enkelt att returnera som kläder
Resultatet blev alltså det nya varumärket, Ester Beds.
- Vi kände att vi ville ta fram ett liknande koncept som Casper lyckats med och som går att sälja online här hemma i Sverige.
Karl och Gustaf ville behålla det moment i idén som Caspers framgångar bygger på – returrätten. Detta eftersom det är den som gör det möjligt att prova sängen i sitt eget hem.
- Casper har en lösning som bygger på en madrass i en låda, som du får prova hemma. Tycker du inte om den så får du skicka tillbaka den. Och om man tittar på vad det är folk handlar mest på nätet, så är det sånt som går att returnera om det inte skulle passa, som kläder. Det är ju inte alla branscher som knäckt den koden, men vi insåg att om vi ska lyckas med att sälja sängar online, så måste det vara i princip lika enkelt att returnera dem som det är att returnera kläder, konstaterar Gustaf Varre.
Skänker returer till välgörenhet
Men istället för att sälja returnerade sängar vidare, vill de skänka bort dem till välgörenhet.
- Hos många bolag får man inte returnera sängarna om man har öppnat plasten, men så är det ju inte hos oss. Det enda kravet vi har för att man ska få returnera sängen inom 100 dagar, är att den är hel och fräsch. Då får du pengarna tillbaka om du inte är nöjd, säger Gustaf Varre.
Hur stor andel returer tror du att ni kommer att få?
- Vi har sagt att vi räknar med en returprocent som är ganska hög. Samtidigt är det ytterligare en drivkraft för oss att hela tiden göra sängen bättre – ju bättre produkt, ju färre returer och fler pigga kunder.
Karl Stenberg är ansvarig för utvecklingen av produkten och visionen, och Gustaf Varre är ansvarig för e-handelssatsningen. Det fanns dock en sak i Caspers affärsidé som herrarna bakom Ester Beds ville ändra på.
- I många länder så sover man direkt på en tjock madrass, likt Caspers, men i Skandinavien sover vi oftast på en riktig säng med en bäddmadrass ovanpå. Så därför var vår utmaning att skapa en helhetslösning, vilket vi nu gjort.
Sedan den 20 november är Ester Beds e-handel live - och nu trillar beställningarna in efter hand. I mars är planen att de ska börja marknadsföra sig i större utsträckning. Gustaf Varre har själv lång erfarenhet av digital marknadsföring och tanken är att bland annat Google-annonser och sociala medier, ska göra varumärket mer känt bland svenskarna. Men helt ute är det trots allt inte med de gamla kanalerna, så ett TV-framträdande är också inplanerat.
- Vi ska vara med i ett avsnitt av Sofias Änglar, faktiskt. Det var en möjlighet att hjälpa två unga killar som haft det tufft. Men det är även bra för oss, för vi behöver all PR vi kan få.
"Skulle aldrig släppa något halvdant"
Inte heller hur mycket omsättning företaget siktar på under sitt första riktiga verksamhetsår, vill Gustaf Varre gå in på, men han avslöjar att Ester Beds redan har stora planer för framtiden.
- Vi vill lyckas i Sverige först och sen fortsätta att växa, främst i Norden. Vi har lite samma sov-system här uppe, med både sängar, madrasser och bäddmadrasser, så vi tror att det finns en potential.
Och att affärsidén ska visa sig vara lönsam, är förstås något de hoppas på.
- Vårt mål är att det ska gå bra och att Ester Beds skall bli lönsamt förstås. Vi ska göra en genuint bra säng som vi kan stå för. Vi skulle aldrig släppa något som var halvdant, det är inte hur vi jobbar, avslutar Gustaf Varre.