I går kunde vi avslöja försäljningsökningen för Sveriges e-handel under 2017. Omsättningen steg med hela 21 procent för helåret.
LÄS ÄVEN: E-handelsåret krossade prognoserna - över 20% ökning
Försäljningen var dock inte det enda som sköt i höjden. Antalet order ökade ännu mer, vilket ni kan se i grafen nedan:
Det tråkiga i denna ekvation är förstås att om intäkterna inte ökar i takt med antalet order, så betyder det att ordervärdet minskar. Denna utveckling har vi dock varit inne på tidigare och boven i dramat är bland annat den enhet du bär med dig i fickan.
Antalet order ökade totalt med hela 25 procent under 2017, jämfört med 2016. Tidigare år, 2015 och 2016, låg orderökningen “endast” runt 15 procent.
- Att orderökningen stiger med tio procentenheter är anmärkningsvärt. Konsumenterna e-handlar uppenbarligen mer som helhet, men den mobila handeln sätter avtryck i antalet order. Om mobilen fortsätter att ta mark, vilket allt tyder på, så kommer antalet order fortsatt att skjuta i höjden. Förhoppningsvis kan omsättningen hinna i kapp, i takt med att branschen jobbar med att öka ordervärdet i mobilen, säger Joakim Andersen, indexansvarig på Ehandel.se.