Vi är alla medvetna om hur försäljning i fysiska butiker minskar, medan bekvämligheten att handla via digitala kanaler tar över inom flera branscher. Men den som tror att den digitala utvecklingen och AI främst kommer att påverka den fysiska världen, tror fel. Många anser att AI kommer förändra mycket inom, framför allt, den digitala shoppingvärlden. Om du inte har börjat efterforska i hur nutidens och framtidens AI kan integreras för din e-handel, är det god tid att göra det.
AI: Artificiell intelligens är ett begrepp som myntades av datavetaren John McCarthy redan 1956 på en konferens som kan beskrivas som ”vetenskapen och tekniken att skapa intelligenta maskiner”. AI förväntas bli nästa industriella revolution med teknologi som ska kunna likna mänskligt beteende och vara självlärande.
I värsta fall väljs du bort
De som var tidiga med e-handel pratade om fördelen med att kunna skala upp försäljningen snabbare än fysiska butiker för lägre kostnader, men nu i efterhand anser många att den primära anledningen för e-handelns frammarsch handlar om bekvämlighet. AI-teknikens framtida möjligheter inom e-handel kretsar kring precis samma sak, bekvämlighet.
Exempel på AI inom e-handeln
Många e-handlare har redan integrerade funktioner så som chattboxar som delvis styrs av AI-liknande teknik och produktrekommendationer baserat på tidigare köphistorik. Nu pekar dock utvecklingen på helt nya utmaningar och möjligheter inom e-handeln där det gäller att hänga med på förändringsvågen för att inte väljas bort för ett mer bekvämt alternativ.
Personlig shopping 2.0
E-handlare kommer att behöva integrera nya sätt att arbeta med produktrekommendationer. De algoritmer som i dag räknar ut och rekommenderar produkter baserat på bland annat konsumentens köphistorik kommer att utvecklas, och det sker snabbt. Redan idag har IBM’s AI-teknik Watson möjliggjort ett helt nytt sätt för online-butiker att erbjuda en personlig shoppingupplevelse som anses utklassa vilken fysisk försäljare som helst.
The North Face är ett exempel på ett företag som tagit steget längre gällande personliga rekommendationer online genom sitt samarbete med IBM. Med hjälp av den AI-styrda assistenten på deras hemsida ställer de ett par få personliga frågor till konsumenten för att sedan, med hjälp av Watson-tekniken, på några sekunder kunna visa personligt anpassade alternativ. Ska du till exempel vandra i de svenska fjällen med din syster i juli? Datorn vet precis vad ni behöver och vill ha.
Vi kommer helt klart att få se fler lösningar som dessa för framtidens e-handel och har du inte redan funderat på hur du kan använda dig av liknande teknik på din plattform, är det dags att börja göra efterforskningar.
Visuell sökning genom mobilen
AI har även gjort det möjligt för konsumenten att söka efter produkter genom mobilens kamera. En AI-styrsökmotor hjälper sedan till att hitta dessa eller liknande produkter online. Slyce.it är ett av flera företag som utvecklat denna funktion och som samarbetar med e-handlare runt om i världen. Tidigare i år använde sig till exempel Tommy Hilfiger av Slyce funktion under deras fashion show där gästerna kunde hålla mobilkameran på ett plagg de gillade och direkt få upp var de kunde handla det, direkt i sin mobil.
Ett liknande exempel är Mode.ai som är en visuell chatt som integrerades och gjordes synlig med Facebooks Messenger för bara några veckor sedan. Den gör det möjligt att ladda upp en bild på en outfit och/eller skriva in önskemål på vad för produkt man söker så svarar chatten med länkade alternativ genom AI-styrd teknik.
Dessa lösningar spelar igen på kundens bekvämlighet att snabbt hitta alternativ med minsta möjliga ansträngning, vilket utmanar e-handlare att kunna erbjuda sina produkter på ett lika enkelt sätt. De som inte hänger med när funktioner likt de ovan breder ut sig kommer helt klart att få svårigheter med att få köpare till sin kanal.
AI knyter samman alla kanaler
I dag tampas många företag med att kunna erbjuda en enhetlig shoppingupplevelse mellan företagets alla olika kanaler likväl som mellan fysisk butik, desktop och mobil. Inom detta område kan AI vara till stor hjälp genom att göra logiska, näst intill mänskliga kopplingar genom att analysera en stor mängd data om bland annat kundbeteenden. AI kan hjälpa oss att förstå i vilken kanal, på vilken tid och i vilket sammanhang som kunden vill köpa just din produkt. Kommunikationsprocessen mellan företag och kund kommer därför att kunna förbättras för de företag som utnyttjar AI:ns möjligheter inom detta område.