Många kineser sägs vara arga på Alibabas betalbolag Ant Financial och bolaget fick häromdagen gå ut publikt och be om ursäkt för sitt handlande. Nyhetsbyrån TT och Arab News rapporterar om händelsen som ska ha skapat många arga kunder.
Det betalbolaget gjort är att smyga in en ändring i avtalet med kunderna som gör det möjligt för Alibaba att dela kundernas kreditdata med andra bolag och tjänster. En ändring som kunderna alltså inte känner till att de har godkänt.
Skapade panik
Enligt Arab News ska kunder som handlat på till exempel Taobao fått en kryssruta automatiskt ifylld som godkände delandet av kundens information med andra företag. Det hela ska ha varit dolt och först när kunden tittade igenom sin betalhistorik ska det stått klart att datan kunnat delas.
- Vi är djupt ledsna för detta missförstånd och den panik som det orsakat, skriver bolaget enligt TT.
Kunderna ska dock, om de nu alltså ens vet om det, kunna ändra inställningen i sin profil. Ant Financial ska även ha ändrat sin policy sedan uppståndelsen och inställningen ska nu vara opt-in, alltså att kunden istället aktivt måste välja i fall de vill dela sin data med tredje part.