Begagnatmarknaden växer stadigt. Enligt Begagnatbarometern som presenteras av HUI och Blocket, har begagnathandeln under de senaste två kvartalen sett en större tillväxt än detaljhandeln.
Blocket och Tradera är de mest kända och största svenska aktörerna på marknaden, men det lär nog finnas plats för fler. Jumblets är en ny sajt som vill ge dem en kamp och beskriver sig själv som en virtuell loppmarknad.
Jumblets är en ihopslagning av orden ”jumble sale” och ”outlet”, och är också vad de virtuella marknadsstånden som säljaren skapar kallas för.
– Jumblets är världens första virtuella loppmarknad till skillnad från andra köp- och säljsajter på Internet som snarare är virtuella anslagstavlor med anonyma annonser med kort livslängd, säger grundaren Pär Iwarson.
Vill ändra vårt beteende
Att skapa en ny köp- och säljsajt för att konkurrera med de befintliga stora aktörerna har historiskt sett visat sig vara svårt. Men Jumblets hoppas att man med sitt unika koncept har hittat en egen nisch på begagnatmarknaden.
– De alternativ som funnits hittills har fungerat bra för snabbsålda saker. Saker som är mer trögsålda har varit svårt och tidskrävande att sälja och här kan Jumblets fylla en funktion från dag ett, hävdar Pär Iwarson.
Främsta syftet med Jumblets är att främja handeln mellan vänner och bekanta och hitta det man behöver i närområdet. En av sajtens funktioner som underlättar är kompispriser.
– Min förhoppning är också att Jumblets ska leda till att vi ändrar vårt beteende och minskar vårt resursslöseri markant, säger Pär Iwarson.
Förutom att sajten i grunden är gratis, så är den fri från reklam och företagsannonser. Sajten, med tillhörande mobilappar, har funnits som betaversion sedan oktober men lanseras nu skarpt i Sverige och snart även internationellt.
Källa: Press