FoodPanda satsar hårt på tillväxtmarknader eller helt enkelt områden där andra ännu inte satsat på matbeställningar via nätet. FoodPanda skall nu finnas i 23 länder världen över och bland de nya lanseringarna finner vi Kina, Ryssland och Brasilien. Andra områden som FoodPanda nu ska styra upp matbeställningarna på är Elfenbenskusten, Kenya och Senegal.
Rocket Internet är kända för att kopiera vinnande koncept och applicera dem på tillväxtmarknader. En taktik som tidigare lett till att företag som vill gå in på dessa marknader tvingas köpa upp Rockets tjänst.
Delivery Hero som även de satsar globalt ser nu FoodPanda komplettera många områden på världskartan.
Stora investeringar i mat via nätet
FoodPandas satsning är minst sagt ambitiös och företaget sägs nu aktivt leta efter finansiärer för en ännu större utrullning av tjänsten.
Dessa beställningstjänster sägs locka till sig stora investeringar och förra året ska Just-Eat tagit in 64 miljoner dollar för att expandera till nya marknader. Vi har även fått se svenska OnlinePizza bli uppköpta av Delivery Hero för flera hundra miljoner.
Matbeställningar via nätet är uppenbarligen ett hett investeringsobjekt och en kapprustning att vinna den globala marknaden verkar just nu pågå.
Källa: TNW