Inför julhandeln 2012 visade en granskning från Konsumentverket att mer än hälften av alla e-handlare bröt mot något av lagens informationskrav på sin hemsida. Nästan lika många hade felaktig eller ingen information om ångerrätten.
Men nu lanseras webbtjänsten E-avtalet som ska hjälpa e-handelsföretagen genom djungeln av villkor och lagar. Initiativtagare till tjänsten är Johan Frykendahl som tidigare bland annat utvecklat trygghetsmärkningen Trygg e-handel tillsammans med Svensk Distanshandel.
– Två av målsättningarna med initiativet är att förenkla för e-handelsföretagen och att skapa igenkännbara köpvillkor så att nätkonsumenterna lättare hittar viktigt information inför köpet, säger Johan Frykendahl.
Beror ofta på kunskapsbrister
E-avtalet deltog i finalen som en av de utvalda affärsidéerna i Tillväxtjakten, och tjänsten som ska hjälpa e-handlare att skapa, underhålla och bevaka köpvillkor i sin nätbutik kan nog fylla en funktion.
Otydligheter, bristande information eller villkor som strider mot lagen är bara några exempel på felaktighet och brister i köpvillkoren hos svenska e-handelsföretag enligt Johan Frykendahl:
– För många mindre e-handelsföretagen är det många gånger en resurs- och kunskapsbrist som är orsaken till bristerna i villkoren. Det finns exempelvis fortfarande e-handelsföretag som än idag hänvisar till 2 års reklamationsrätt trots att den förlängdes till 3 år den 1:a april 2005.
Under utvecklingen av E-avtalet har ett flertal e-handelsföretag och e-handelsprofiler utvärderat tjänsten. Pär Liljehammar, serieentreprenör och profil inom e-handel som säger följande om E-avtalet:
– Jag tycker det är jätteviktigt att e-handelsföretag kan presentera villkor på ett strukturerat sätt som följer de lagar och regler som gäller, det ger tryggare konsumenter och gynnar e-handeln som bransch. Enklare än så här blir det inte för e-handelsföretagen. Då tänker jag särskilt för mindre företag som normalt inte har möjlighet att ta hjälp utifrån.
Källa: Press