Tillsammans med socialt nätverkande, spel och e-post, har shopping från mobila enheter blivit en allt mer vanlig aktivitet. Vi har tidigare berättat om hur surfandet från mobila enheter ökat i Storbritannien under julhelgen. Nu kommer liknande rapporter från det stora landet i väst.
Enligt en rapport ifrån analysföretaget eMarketer ökade e-handeln från mobila enheter i USA från 13,63 miljarder dollar, till 24,66 miljarder dollar 2012. En ökning med imponerande 81 procent, och m-handeln står nu för 11 procent av den totala e-handeln.
27 procent år 2016
Av de nästan 25 miljarder dollar i försäljning under förra året kom 13,9 miljarder dollar, närmare 56 procent från surfplattor. Smartphones stod för 9,9 miljarder dollar, drygt 40 procent. Resterande 4 procent kom från andra mobila enheter.
eMarketer förutspår att m-handeln kommer att öka ännu mer framöver. År 2013 väntas mobila enheter stå för 15 procent av e-handeln och under 2016 väntas m-handeln stå för 27 procent, närmare 87 miljarder dollar.
– Prognosen återspeglar sammanflödet av tre trender. Det växande antalet smartphone-shoppare vars beteende påverkar handeln i alla kanaler. Det växande antalet smartphone-shoppare som tycker om smidigheten att handla vi sin telefon, och som förväntas generera drygt en tredjedel av m-handel under 2013. Samt den snabba ökningen av näthandel från surfplattor som kommer att stå för merparten av m-handeln de kommande fyra åren, skriver eMarketer i ett pressmeddelande.
Källor: Internet Retailer, BizReport