I december förra året gjorde videotjänsten Netflix klart med rättigheterna till Disneys produktioner, något som ger dem ensamrätt till både klassiska Disneyfilmer och nyare titlar från Pixar. Nu hakar HBO på i kampen om prenumeranterna genom att teckna ett tioårigt avtal med Universal Pictures.
Avtalet ger HBO ensamrätt till filmer från Universal samt Focus Features, både på webben och via betal-tv. Bland de färska titlarna från Universal finns de amerikanska försäljningssuccérna Les Miserables och Ted.
För de exklusiva rättigheterna som gäller för den amerikanska marknaden uppges HBO få betala omkring 200 miljoner dollar årligen till Universal.
HBO tillåter testperiod
HBO har sedan tidigare även tecknat exklusiva avtal om titlar från bland andra Fox och Warner Bros. Då kontrade Netflix med att knyta till sig rättigheterna som ger tjänsten rätt att visa tv-serier från Warner Bros.
Nästa stora affär väntas bli mellan Netflix och Sony Pictures. Något som HBO inte verkar vara intresserade av. Den här typen av avtal gör att ingen on-demand leverantör kommer att kunna leverera ett komplett utbud av filmer och tv-serier och tvingar konsumenterna att abonnera på flera tjänster. Tyvärr verkar vi inte få ett Spotify inom filmens värld.
HBO har också backat i frågan om att inte låta sina nordiska kunder få prova på tjänsten innan de tvingas teckna ett 12 månader långt abonnemang. De som registrerat sig för ett nyhetsbrev på HBONordic.com under 2012 tillåts nu prova på tjänsten, och utan kostnad eller ytterligare åtagande säga upp sitt abonnemang fram till den 31 januari.
Källor: IDG, TechCrunch