Vad ni nu kommer att få läsa är spådomar om det kommande e-handelsåret. Tretton personer ifrån tvåtusentolv kommer att delge sina tankar om tvåtusentretton. Åtta e-handlare, fyra konsulter och en dansk, alla med djupa insikter i det svenska e-handelslandskapet.
Vem blir gravid? Kommer alla tvingas skaffa en mobil butik nästa år? Är det 2013 som QR-koder slår igenom? Vem lovar lägga ut alla sina produkter på Fyndiq? Och kommer Tradera gå i graven? Svaren finner du nedan.
Joakim Friedman
E-handlare: Sportamore.se
- Mobilhandeln kommer stå för så mycket som 25-30% av e-handeln och kunderna börjar ställa krav på användarvänlighet. De handlare som lyckas kommer både få se ökande konverteringsgrader och förhöjda snittordervärden.
- De stora handlarna blir ännu större, men det räcker inte, för det blir samtidigt allt tydligare att det inte är de stora som vinner över de små, utan de snabba som vinner över de långsamma.
- Migrationen från fysisk handel till e-handel ökar. Under nästa år kommer 1% av fysiska handelns omsättning flyttas online. Multikanalsaktörer är starka pådrivare på bekostnad av sina fysiska verksamheter. Kannibalisering sker medvetet för att försöka fånga en liten bit av handeln online.
- Behovet av fler ombud och mer flexibilitet ökar kraftigt. Detta gör att leverans till jobbet, expressalternativ samt kvällsöppna ombud etableras som standard. Posten flyttar fram sin position genom att teckna avtal med Reitan och fångar därmed in bland annat Pressbyrån och 7/11 som nya ombudskedjor runt om i Norden.
- Det ekonomiska klimatet gör det allt svårare att attrahera riskkapital för e-handlare och det dröjer till 2014 innan vi får se en ny större satsning i Sverige.
- Neymar blir fotbollsvärldens nya fixstjärna och Victoria blir gravid igen.
Niclas Heurlin
E-handelskonsult: Enferno.se
- Jag tror att vi kommer att se de första större exemplen på Re-commerce kommer till Sverige. Att fortsätta att trycka ut nya prylar är långsiktigt inte hållbart varken miljö- eller imagemässigt. Vi kommer se olika former av Trade-in program introduceras samt spännande initiativ med en del större begagnat-portaler såsom Blocket och eBay/Tradera.
- Vi kommer ägna större delen av 2013 för att förstå om vi skall anpassa e-handelswebbarna för den mobila användningen med hjälp av responsiva-, adaptiva- eller app-lösningar, eller en kombination av dessa. Ganska få e-handlare kommer hinna göra något med det.
- Med höstens systemproblem hos flera PSP-leverantörer i färskt minne kommer de större e-handelsföretagen försöka arbeta bort sårbarheten genom redundanta lösningar och multipla leverantörer.
- Prispressen och den knivskarpa konkurrensen fortsätter i de flesta kategorierna, de flesta andra konkurrensfaktorerna är snarare hygienfaktorer bortsett från leveransbegreppet där man fortfarande kan differentiera sig något. De mest framgångsrika är de som är agila i sin prissättning och snabbt ändrar sitt pris när konkurrenterna får slut i lager eller höjer/sänker priset.
- Brist på e-handelskompetens och erfarna och kunniga medarbetare fortsätter under 2013 med oförminskad takt.
- Konkurrensen från utländska aktörer ökar kraftigt under 2013, både i form av nya etableringar i Sverige samt att kunderna köper allt mer från utländska handlare, framför allt av sortiment- och prisskäl.
- Min första spådom är att alla andra kloka tankar och trendspaningar kommer ha mestadels rätt men ändå ha fel! Då vi alla är så framåtlutade och ivriga så underskattar vi tiden det tar för att förändringar att slå igenom.
- Så min sista spådom är att förra årets spådomar kommer ha mer rätt än årets.
Per Nilsson
E-handlare: Knivhuset.com
- Fler leveransalternativ
Schenker kommer vara först ut med hemleverans till skäliga villkor och priser. Kunden kommer även att aktivt kunna välja utlämningsställe. Fler handlare kommer att erbjuda varuutlämning i butik och från lager. - Kundservice
Kundservice och engagemang kommer att bli viktigare. Kunderna kommer att kräva mer från handlarna i form av service, support och tillgänglighet. Kunden vill inte känna sig som en i mängden, kunden vill känna sig speciell och utvald. - Gränsen mellan handeln och e-handel blir tunnare
Begreppet ”e-handel” kommer att minska i värde. E-handel blir en försäljningskanal för handeln. - Kompetens
Det kommer att bli viktigare med gedigen kompetens inom traditionell handel, försäljning och marknadsföring. Folk med buzzwordstitlar och experter på sociala medier får mindre att säga till om.
Arne Andersson
E-handlarens bästa vän på Posten
- Några dramatiska saker tror jag inte kommer att hända under 2013 utan det blir en fortsatt utveckling mot en sömlös handel, där vi fortsatt får se fler och fler fysiska butiker, varumärken och kedjor satsa på att på olika sätt finnas i olika "kanaler".
- På Logistikområdet kommer vi att dra lärdom av den enorma skjuts ehandeln fick under året och därför kommer åtmistone vi att satsa mycket på att tillfredställa kundbehoven tillgänglighet och bekvämlighet och se till att handlare och konsumenter inte ska tycka att vi utgör en propp.
- Jag tror även att handlare kommer att satsa mycket på den interna logistiken framförallt lageromsättningshastighet, synliggörande av lagertillgänglighet mm. Det kommer även att mynna ut i att fler och fler handlare kommer att titta på tredjepartslogistiklösningar. Så kallad Dropshipping kommer det också att talas om en hel del men det kommer inte att slå igenom på bred front.
- Vi kommer även att se smarta returlösningar födas under året.
- Social shopping kommer att bli viktigare och viktigare och det känns även att många handlare har mognat lite på detta område, fast det finns fortsatt en stor okunskap hos oss alla inte minst hos reklambyråer, mediabyråer mfl.
- Vi kommer också att under 2013 se QR koder slå igenom på allvar och det på grund av att vi konsumenter sakta men säkert har lärt oss använda det och att handlarna har lärt sig använda dessa på rätt sätt och ge oss kunder en aha upplevelse.
- Konsolidering bland ehandelsplattformsleverantörer. Jag tror vi kommer att se ett par uppköp under året mellan svenska plattformsleverantörer och ett par väldigt nära samarbeten.
- Jag tror på stora satsningar från både Tradera och Blocket och det skulle inte förvåna mig om Tradera namnet går i graven till förmån för Ebay.
- Både Bonnier och CDON group kommer att satsa vidare på breddning av sortiment för att möta utländska jättar som Zalando, Amazon och Asos.
- Jag tror däremot inte att vi får se Amazon göra en skandinavisk satsning under 2013.
- Stora handlare blir större och fler och fler handlare blir beroende av att få in kapital för att hänga med i svängarna.
- Och som avslutning tror jag att det kommer en Nordisk Trygghetssymbol som kommer att presenteras på Distanshandelsdagen i Borås i November.
Joel Svensson
E-handlare: Partykungen.se
- Jag tror att 2013 kommer erbjuda multikanal på riktigt. Fler lagershoppar kommer att öppnas i stil med Stayhard och Netonnet. Vidare tror jag att fler och fler e-handlare kommer att börja erbjuda leveranssättet "Hämta på lagret" i kassan på sin e-butik. I och med detta så kommer e-handel som ord tappa lite av sin betydelse och mer övergå till bara "handel". Samtidigt tror jag på en rejäl ökning av nya e-butiker i form av traditionella detaljhandlare som öppnar e-butik som komplement till sin fysiska butik.
- Ett eller ett par stycken företag med fokus på e-handel kommer att introduceras på börsen, med stigande kurser som följd.
- Ett flertal mindre och medelstora e-handlare kommer att satsa en stor del av sin budget på att etablera sig i våra grannländer med försäljning till DK, NO och FI. Detta betyder lokal-anpassade webbshoppar med egna domännamn och lokalt språk samt valuta.
- Ett flertal mindre och nischade e-handlare kommer få lägga ner sin verksamhet efter att de insett att (skapa en lönsam) e-handel inte var så enkelt som alla ville få det att låta som.
- Svensk Distanshandel kommer att återlansera Trygg E-handel som en tjänst i stil med Trustpilot där kunder i de anslutna butikerna kan lämna betyg på sina köp och som sedan kan komma att ligga till grund för om man får behålla sin trygghetsstämpel eller ej. Stickproven kommer därmed att ersättas av kundernas kontinuerliga köp samtidigt som e-butiken får möjlighet att visa besökare kommentarer från tidigare (förhoppningsvis nöjda) kunder.
Anders Lorenzen Andersen
E-handlare: RunForest.se
- UPS satser hård på nordisk e-handel og tilbyder billig og hurtig leveringer til HELE Norden for E-handlere, men kun for shops som har over 50.000 pakker omåret. Pris 45 DKK/Pakke 0-2 kilo incl. afgift uanset land i Norden.
- Mindst 3 nye børsintroduktioner i Norden af E-handelsvirksomheder.
- Re-targeting eksplodere hvilket gør det attraktivt igen at sælge banner på hjemmesider
- EU indser at cookie lovgivningen ikke kan overholdes og der en light udgave af denne lov som til gengæld bliver overholdt.
- Flere tysk og engelske shops forsøger sig i Norden, men alle mislykkes, ud over Zalando som i modsætning gør livet hårdt for Smartguy+Nelly. Dette bliver et år i modebranchen som 2010 var for computer hardware branchen. Nogle af de store tøj shops ligges sammen.
- Færre kunder søger på google når de skal finde et produkter de vil købe. I stedet gå flere kunder direkte til deres favorit shops.
- Olie prisen falder uden at brændselstillægget falder.
- Bankerne begynder at forstå at E-handel er en branche i vækst og de begynder at udlåne penge igen til shops der omsætter for minimum 5MSEK.
- Post Danmark får endeligt taget sig sammen og får lavet udleveringssteder i Danmark på tankstationer og i lokale supermarkeder, som Posten har i Sverige og som GLS har i Danmark i dag.
Katrin Lundgren
E-handlare: SweCat.com
- Posten lanserar nu äntligen sin tjänst val av utlämningsställe...
- Betalleverantörerna fortsätter att försöka bli helhetsleverantörer, på samma sätt som Klarna, kanske till och med med egna versioner av sin checkout. Jag tror inte det är långt borta innan vi får se nya tjänster hos ett flertal av dem.
- Cdon group köper upp en djurbutik och går mot husdjursmarknaden.
- Plattformsmarknaden kommer att minska pga att fler små butiker lägger ner sin hobbyhandel därför att man inte får den lönsam, jag tror vi får se att några försvinner under året, och kanske att några börjar konsolideras och ev köper upp varandra.
Sïmon Saneback
E-handlare: SmartGuy.se
- Alibaba Group förväntas presentera fler smått ofattbara siffror under kommande året, samtidigt som Kina tar över rodret som den starkaste trendsättaren inom e-handelsbranschen.
- Kriget kring mobila betalningslösningar kommer att hetta till ordentligt. Något drastiskt kommer att hända t.ex. nedläggning, uppköp eller sammanslagning.
- Posten kommer äntligen att lansera den efterlängtade tjänsten för hemleveranser på kvällstid. Tjänsten lär vara en förlängning av dagens hempaket, vilket bäddar för eventuellt fiasko i frågan om prissättning.
- Det kommer att pratas en del om standardplattformar. Vi kommer att se en och annan e-handlare byta från egenbyggt till standardplattform, medan e-handlare som idag jobbar med olika e-handelsplattformar för olika marknader t.ex. Polarn O. Pyret, J.Lindeberg och Gant kommer att inse värdet av att ha en gemensam e-handelsplattform.
- Vi kommer att se fler innovativa affärsidéer som suddar ut gränserna mellan online- och offline-handel som LensOn:s optikertjänst, Mat24 och Miinto.
- Medelstora e-handlare kommer att få upp ögonen för hur man kan gynnas av att jobba med CSR och fler kommer att vilja ta sitt samhällsansvar.
- Detaljhandelskedjor som Mekonomen, Carlings och Cubus kommer att lansera sin första e-handel under 2013.
- Nätbutiker med fler koncept (shop-in-shops) och en gemensam kassalösning som inkClub och SmartGuy kommer att inleda en intern dialog kring att skapa ett paraplyvarumärke à la NilsonGroup:s PutFeetFirst.
Jonas Arnberg
Mannen med siffrorna på HUI.se
- 2013 kommer under årets första halvår karakteriseras av lågkonjunktur, stigande varsel och återhållsamma konsumenter. E-handelns utveckling är emellertid strukturell och påverkas ännu inte av konjunkturen. Detta medför att e-handeln fortsätter att växa kraftigt samtidigt som den traditionella butikshandeln bromsar in.
Resultatet är att e-handeln tar en större andel av den totala detaljhandelsmarknaden än vad man tidigare gjort. E-handelns andel av detaljhandeln närmar sig 6 procent. - Butikshandelns kräftgång får fart på kedjornas nätsatsningar där 2013 års tillväxt finns för handeln. De flesta kedjor i handeln är fortfarande frånvarande på nätet. Under 2013 kommer tillväxten dock öka för de som satsar och man utgör därmed ett nytt hot för den gamla postorderindustrin samt rena e-handlare. Exempelvis löser butikskedjorna på nätet e-handelns ökade returer på ett enklare, och lönsammare, sätt.
- E-handelns utveckling har nu kommit så långt att det resulterar i minskad butiksyta. Först ut är krisande elektronikhandeln som efter ytterligare en konkurs helt ändrar sin struktur. Det nya är halverad butiksyta med fokus på storsäljare samt ett rikt utbud på nätet. Resultatet är ökad omsättning per kvadratmeter i butiken, växande e-handel och ökad lönsamhet.
- Ikea öppnar en riktig sajt.
- ICA öppnar en riktig matbutik på nätet och gör att mathandeln över nätet passerar 1 procent av total försäljning (vilket motsvarar 3 miljarder kronor).
- Köpcentrumen formerar sig på nätet. Som hubb, som plattform för mindre aktörer och som service för sina kunder.
- När HUI utser årets julklapp 2013 är det en produkt som bara går att köpa på nätet 🙂
Dan Nilsson
E-handlare: RoligaPrylar.se
- CDON förvärvar en nätbygghandel. Jag gissar på Skånska Byggvaror.
- Åren med extrem tillväxt är över. Vi kommer alla få kämpa som djur för att öka över 30% per år nu. Vi kommer se många katastrofala bokslut från etablerade e-handlare.
- Vi kommer se flera nyetableringar inom omogna nätsegment där djurbutiker är den tydligaste.
- Alla skohandlare breddar till att bli kompletta modehus och följer Zalando/Zappos-modellen. Vi har redan sett en svag breddning från Brandos, men 2013 kommer de, Footway och Heppo alla gå mot kompletta modehus för att kunna fortsätta växa.
- Minst ett av mediahusen lanserar en e-handelsstrategi där de äger sin egen e-handelskanal. Gissningsvis Schibsted.
- Amazon gör en tydligare satsning på Sverige gällande logistik och översättning. De anställer sin första person som ansvarar för svenska marknaden.
- Mer en önskan än en spådom, men servicegraden måste öka. E-handelns största flaskhals är logistiken. Det är inte smidigt att julhandla på nätet när man får köa i 90 minuter för att hämta sina varor. Antingen ökar man antalet serviceställen eller så förbättrar man deras service genom separata kassor, tester med drive-in-service i Stockholm, kanske vårt första utlämningsskåp installeras på test? Om inget görs kommer e-handeln snart ha nått sin topp. Utkörning av paket sker även natten mellan fredag och lördag för att kunna ge jämnare fördelning för serviceställena gällande hämtningar och även en extra leveransdag för ehandlarna.
- Norge fortsatt primära utlandsexpansionen för svenska butiker, men konkurrensen börjar nu märkas även här. Norrmännen själva vaknar även till liv och gör det svårare för oss.
- Dyrare marknadsföring och svårare att starta e-handel från scratch med riskkapital då adwords ökar i kostnad och tv-reklam minskar i effektivitet pga. att folk gör primärt annat under reklamavbrotten numera.
- Frakterna kommer ligga stabila. Prat om fraktfritt utanför mode- och skobranschen försvinner.
- Klarna Checkout driver ner fakturaavgifterna som nu istället blir det större motståndet i kassan och största diskussionen istället för fraktpriserna.
- 2013 är året då vi slutar prata om QR-koder för gott.
Michael Mokhberi
E-handelskonsult: Apptus.com
- Utskick från ehandlare kommer bli mer individanpassade och relevanta.
- Ehandlare kommer i större utsträckning använda sig av leverantörer för specifika funktioner eller delar av sajten, tex Klarna checkout. Där kommer leverantörer som har bredd vinna tack vare färre kontakter att jobba med.
- Mataffärernas ehandel kommer ta fart på riktigt. Intresset finns redan men lösningarna är fortfarande krångliga och med begränsningar.
- Ehandlarna kommer tvingas anpassa sajter för bärbara enheter.
- Ehandlare kommer i större utsträckning ifrågasätta de sociala medierna och mäta var de får resultat istället för att vara med överallt. Det kommer inte minska men bli mer fokuserat.
Rikard Westberg
E-handlare: Tonerlagret.se
- Fyndiq går på börsen
Efter Sportamores introduktion i höstas har grundarna av Fyndiq setts dreglandes utanför Stockholms börshus var och varannan fredag. Företaget uppvisar en expansion som är en av de häftigaste inom svensk e-handel men det kostar att växa och Fyndiqs kassakista lär inte vara outtömlig, dessutom förväntar sig de externa investerarna en avkastning inom inte allt för lång framtid. Q4 2013 eller jag ska personligen se till att lägga upp alla våra produkter till försäljning på Fyndiq.se - Husdjursbranschen får nya stjärnor
En bransch jag är övertygad om kommer att få nya aktörer under 2013 är husdjurstillbehör. Märkligt kan tyckas med tanke på den bild vi får av befintliga butiksägare här på forumet men ändå tror jag att vi kommer få se minst en stor satsning inom det här segmentet. Animail.se har ökat ordentligt och visat att det går att växa snabbt inom segmentet men de dras med dåliga resultat. Hund- och kattfoder är väl däremot inte den bästa delen inom husdjursvaror. - Ehandelsindex
Detta index som jag första gången fick en presentation av under våren 2011 verkar aldrig bli redo för publikt släpp. Dock tror jag verkligen att vi får se indexet live under 2013 och att det kommer revolutionera med all data kring aktörer inom e-handel. Förhoppningsvis hittar Dan en affärsmodell som gör det möjligt att finansiera fortsatt utveckling av indexet. - Svenska e-handeln blir global
Detta kommer förmodligen inte alls att ske under 2013 men nästa år är i alla fall året då detta kommer basuneras ut på samtliga konferenser om e-handel. Allt från Webbdagarna till Emeet och NES kommer att prata om vikten av att börja sälja internationellt. World Wide Shipping kommer att bli en hygienfaktor likt responsiva webbplatser och QR-koder (skoja!). Den globala utvecklingen drivs på av transportbolag och bli inte förvånad om Posten introducerar en MyPack-lösning för Europa under 2013. Så räkna med globalsnack under 2013 men den verkliga internationaliseringsboomen under 2014 (då samtliga butiker kommer vara tvingade att sälja till hela EU).
Jarno Vanhatapio
E-handlare: Nelly.com
- Mobil handel fortsätter ta andelar, än snabbare och kommer precis som hela e-handeln att överträffa prognoserna 2013. Många ehandlare kommer att få panik att lansera sin mobil handel, och kommer därmed att lansera undermåliga mobilsidor/appar. Och de kommer inte att konvertera så bra som det ska göra. (gör man det rätt, så konverterar mobilen bäst). Det är så enkelt att gå bort sig som ehandlare just på mobil handel. Det kräver finess att bemästra m-handel.
- Leverans hur man vill, vart man vill och när man vill. Norden ligger efter i logistiktjänsterna mot konsument och först nu börjar utvecklingen gå åt rätt håll med hemleveranser till rätt priser, men även med en flexibilitet där man kan välja dag och tid mycket smidigare med sms m.m. Det blir ehandlarnas marknad, och vi kan förhandla mycket bättre gentemot logistikaktörerna. Marknadsekonomi när det är som bäst!
- Relevans, relevans, relevans! 2013 så kommer conversionraterna att stagnera, om vi ehandlare i norden inte blir bättre på releventa erbjudanden i rätt tid till rätt person. Vi gör det med artificiell intelligens där vi först segmenterar, sedan personaliserar. Gör vi inte detta tillräcklig bra, så blir den långa svansen en nackdel. De som inte har råd med äkta automatiska system, eller mäktar med en teknisk implementation, får börja med mindsettet på sin marketing- och designpersonal.
- Betalningslösningar - Ökad konkurrens från nya aktörer leder till prispress. Bankernas mobilbetalningar är också spännande och kommer att utkristaliseras 2013.
- Multichannel, blir mer och mer omnichannel. Multichannel, hann knappt landa i Norden innan det blev omodernt. Omnichannel är det nya svarta! När du vill, hur du vill och hur smidigt du vill. Här kommer Klarnas superkassa hjälpa till också. Site, mobil och fysisk närvaro knyts ihop till en upplevelse.
- Nischer med onormalt låg ehandel kommer att växa väldigt fort. Late bloomers! Det räcker att några aktörer gör det riktigt bra, och man kan förändra ett beteende och flytta stora offline pengar till online. Daglig och månadsvaror kommer forsätta att gå starkt. Med mat i spetsen, men också andra saker som underlättar ens liv kommer att hitta ut på nätet och omsätta miljoner.
- Alla generalister som levererar IT & tekniska tjänster till stora och medelstora ehandlare kommer att börja tappa affärer. E-handels utvecklingen går så fort nu att en e-handels plattform som släpptes 2011 är redan hopplöst omodern 2013. Framöver kommer e-handels arkitektur handla om att knyta ihop specialister till en supervass e-handel. Och där man kan byta ut moduler där det behövs löpande. En WMS leverantör vet inte vilka funktioner som behövs i frontend, och en ERP leverantör har inte en aning om vilka TA-tjänster man behöver som stor ehandlare. Open source, api kopplingar, skalbarhet och spetskompetens är framtidens melodi. Det kommer inte finnas plats för mediokra tjänster framöver. Man ska inte behöva som ehandlare byta hela systemtänket 5 ggr på väg mot sin första miljard i försäljning. Specialisterna man jobbar med, ska driva på utvecklingen på just sin del av pusslet.
Vi tackar ovanstående för deras spådomar och önskar dem och er läsare ett fantastiskt nyårsfirande. Om spådomarna slår in har vi ett spännande år framför oss. Vi kan i alla fall garantera ett läsvärt 2013 med en fortsatt stark utveckling inom e-handeln och på Ehandel.se.
Vi ses igen nästa år!