Enligt Forrester Research är en nätkonsument beredd att vänta max tre sekunder för att en sida ska ladda innan han eller hon lämnar sajten, ofta för en konkurrent. De som sitter med en surfplatta är ännu kräsnare än så, där väntar sig 70 procent att sidan ska laddas inom två sekunder.
Enligt en annan undersökning gjord av företaget Apica, som jobbar med att testa och analysera webbprestanda är det en överraskande stor spridning i svarstiderna mellan olika e-handlare. Men de flesta verkar klarar sig ganska hyfsat,
De sajter som imponerar med bäst svarstider är Rum21.se, HM.se och Bubbleroom.se som alla laddar på under två sekunder. Fyra e-handlare klarar inte "spärren" på tre sekunders svarstid. Nelly, NetonNet och BR Leksaker utmärkte sig med svarstider på över fyra sekunder.
– För Nelly, NetOnNet och BR Leksaker är svarstiderna på tok för långa under ”peak”. Maxmalt tre sekunder bör svarstiden vara även under hög belastning. Det är ju då man vinner eller förlorar kunder till konkurrenterna. Är sajten för långsam kommer användaren att söka efter motsvarande produkt på en annan sajt. Extra tragiskt är det ju om man betalar för dyr TV-reklam för att driva trafik till sajten. Det måste kosta svenska e-handlare miljoner, säger Sven Hammar, VD på Apica.
Sverige bäst i Norden
Trots att Rum21 och NetOnNet sidor är lika stora och väger ca 1 MB så skiljer sig alltså hastigheten ganska markant. Det är inte bara storleken på sidan som avgör laddtiderna, även mängden tredjepartsinnehåll spelar in.
NetonNet hämtar innehåll från 29 externa domäner medan Rum21.se andast använder sig av nio. Externt innehåll som twitterflöden och facebookintegration läggs ofta till för att bidra till att användaren får en bättre upplevelse.
– Har man, som NetonNet, för mycket tredjepartsinnehåll påverkar det sidans laddningstid negativt och därmed motverkar det sitt syfte. Genom att använda mycket externt innehåll tappar man kontrollen över sina laddtider, eftersom man är beroende av tredjepartleverantörens upptid och laddtider. Med långa svarstider tappar man både kunder och Google ranking, säger Sven Hammar.
Mjukvaruföretaget Compuware har även de gjort en undersökning för att se hur e-handlarnas laddtider står sig i juletid. De har jämfört och undersökt totalt 135 nordiska webbshoppar och resultatet visar att svenska webbshoppar är bäst i Norden.
De 35 undersökta sidorna i Sverige har en genomsnittlig svarstid på 2,2 sekunder. I Danmark hade man en svarstid på 3,2 sekunder och i Finland 3,3 sekunder. Sämst var det i Norge med en genomsnittlig svarstid på 3,9 sekunder.
Källor: Press, Dagens Handel