Jetshop har analyserat cirka 64 000 köp i 600 nätbutiker under perioden 1:a december till 16:e december. Undersökningen visar på en kraftig ökning med 33 procent i årets julhandel jämfört med samma period 2011.
Kläder, sportartiklar och heminredning går starkt framåt i årets julhandel, men hemelektronik som länge varit den bransch som haft störst andel av e-handelsmarknaden växer däremot svagare än genomsnittet. Där ser man "endast" en tillväxt på 14 procent jämfört med samma period föregående år.
– Konfektion tillhör vinnarna med en ökning på 39 procent jämfört med föregående år. Det är intressant att notera att kläder växer så starkt, då det under flera år varit en av de största branscherna på nätet, säger Christian Zanders, VD på Jetshop.
Gäller både små och stora e-handlare
Jetshops undersökning visar på samma ökningstakt för såväl stora som små e-handlare. De 20 största butikerna har en andel på 39 procent, en siffra som stämmer överens med föregående år. Genomsnittsköpet ökar också något, från 928 kronor till 947 kronor jämfört med 2011.
Tillväxten för e-handeln är anmärkningsvärd enligt Jetshop. Särskilt i jämförelse med prognosen för den totala julhandeln som förväntas öka med måttliga 1,5 procent under 2012, enligt Svensk Handels prognos ”Julhandeln 2012”.
E-julhandeln verkar dock inte lyssna på det örat. Inte med tanke på Jetshops siffror och de rapporter som vi fått från Posten och Schenker. De har tydligen slagit paketrekord på löpande band. Vi har även fått höra om långa köer och överfulla postombud runt om i landet.
Källa: Press