Desmo som fungerar som en form av insamlingsbössa för e-handlare har tillsammans med kunder som CDON, Babyshop, Halens, Björn Borg och La Redoute nu samlat in över en miljon kronor till välgörande ändmål. Miljonstrecket nåddes efter en julkampanj med teleoperatören Tele2.
Framgången har gjort att Desmo nu tagit in nya investerare i form av e-handelsprofilen Sïmon Saneback, som nyligen utsågs till svensk VD för SmartGuy, och Jörgen Ringman som grundade Memira.
Hur stor investering det handlar om vet vi inte, men pengarna ska bland annat användas till fortsatt expansion i Sverige och Norden.
– Jag har följt Desmos resa sedan starten och tycker att det är ett unikt företag med en intressant affärsmodell som stärker e-handeln, samtidigt som den gör världen bättre, säger Sïmon Saneback.
30 000 har skänkt pengar
Desmo som utsågs till en av Stockholms 10 hetaste start-ups för några månader sedan av tidningen Wired, har som mål att göra e-handeln snällare.
Man samarbetar med flera olika välgörenhetsorganisationer och deras affärsidé bygger på att 100 procent av det skänkta beloppet ska förmedlas till vald organisation. Hittills har närmare 30 000 personer skänkt med hjälp av Desmo genom några av Sveriges största e-handlare.
– Desmos affärsidé är för mig redan en förebild i hur man kombinerar CSR med kundnytta. Jag känner stor glädje att på nära håll få följa, och kanske även bidra, till en affärsmässig och medmänsklig framgångssaga, säger Jörgen Ringman.
Och på Desmo är man väldigt nöjda med att kunna knyta Sïmon Saneback och Jörgen Ringman till verksamheten.
– Fantastiskt kul att få välkomna entreprenörerna Sïmon och Jörgen som delägare i Desmo, perfekta exempel på ”intelligent kapital”, säger Desmos styrelseordförande Stefan Lindeberg.
Källa: Press