För ungefär ett år sedan lanserade Efva Attling sin nya e-handel med målet att öka sin internationella försäljning. Sedan dess har det hänt en hel del inom näthandeln, framförallt har antalet besökare från mobila enheter ökat markant.
Därför lanserar man nu en ny nätbutik som är helt anpassad till surfplattor. Precis som senast är det plattformsleverantören Panagora som har utformat den nya butiken.
– iPad-butiken har inte varit en teknisk utmaning, utmaningen har varit att hitta balansen mellan det estetiska och det kommersiella. Vi vill både visa produkterna på ett vackert och inspirerande sätt och samtidigt göra det enkelt att handla. Vilket vi tycker att vi har lyckats med, säger Petra Dranger Jendermyr, Marknads och PR-chef på Efva Attling.
Navigera med "swipe-funktion"
I Efva Attlings nya butik har Panagora bland annat anpassat navigeringen till touchscreens, användaren kan även navigera sig fram genom att dra sitt finger över skärmen.
Butiken är enklare och renare än en traditionell nätbutik, och man har lagt mer fokus på produkterna som får dominera utrymmet.
– Surfplattan är det snyggaste formatet för e-handel hittills. Även om trafiken via smartphones är större så är läsplattor en viktigare kanal för Efva Attling eftersom den kan kommunicera varumärket mycket bättre, säger Moon-Suck Song, vd Panagora.
Att anpassa butiker för surfplattor har kommit att kallas t-commerce, en förkortning av tablet commerce. Något som även E-butik snappat upp, och för inte så länge sedan lanserade även de en liknande modul.
E-handel för mobila enheter verkar vara något Panagora lägger stort fokus på just nu. För några veckor sedan berättade vi även om hur Panagora integrerat Payairs mobila handelslösning i sin e-handelsplattform. Via QR-koder och Payairs mobila applikation vill man öppna upp för mobil handel via print, det vill säga tryckt media.
Källa: Press