Enligt undersökningar har det visat sig att Pinterest är bra på att driva trafik till vissa e-handlare. Trafiken ska också vara av hög kvalitet och leda till en del köp. Men nu kommer en ny aktör som vill revolutionera den sociala shoppingen för mode, Stylight.
Och just mode är enligt Benjamin Günther, Stylights vd och grundare, det dominerande ämnet bland sociala nätverk som Facebook och Pinterest. Många användare postar gärna bilder på kläder och accessoarer de gillar, men om någon vill köpa det de hittar på sajterna tar det ofta stopp.
– Det som skiljer oss från andra sociala nätverk, är att man även kan beställa de artiklar man hittar på Stylight direkt hos våra partnerbutiker, och det är en nyhet. Så kommer Social Commerce, det vill säga e-handel som är baserat på rekommendationer från vänner, äntligen att fungera, säger Benjamin Günther.
Lanserades i Sverige i september
På modeportalerna kan alltså även nätbutiker lista sina produkter och bli så kallade samarbetspartners. Något som gör att om en användare klickar sig vidare på produkten hamnar den hos butiken där den kan köpa plagget.
För att listas på Stylight måste man sälja kläder, skor eller accessoarer och helst ha minst 500 produkter i butiken.
Stylight har funnits i Tyskland sedan 2008 och expanderade under 2012 till ytterligare sex europeiska länder. Tjänsten lanserades i Sverige i september månad i år. Sammanlagt sägs portalerna ha 800 000 besök per vecka och på sin svenska variant någonstans runt 30 000 besökare.
– Svenska nätbutiker som vi arbetar med idag är bland annat Zalando, Ellos, La Redoute, Heppo, Spartoo, Sarenza och Hedbergs Guld. Inom kort kommer även My-Wardrobe, Paapi och Urban Clothing att listas hos oss, säger Marie Lundqvist, Business Development på Stylight.
Skapa egna Fashion Boards
Nyligen lanserade Stylight en ny funktion, Fashion Boards där användare kan göra collage med produkter men även lägga till egna bilder, citat, videos och musik som präglar deras stil. De kan sedan även delas via Facebook eller mail.
– Vi måste idag erbjuda våra kunder mycket mer. Vår väg heter ”Inspiration och Kreation”, vilket betyder att modeintresserade användare å ena sidan kan inspireras hos oss genom att följa andra användare. Å andra sidan kan de även själva visa sin kreativa sida och sammanställa och presentera sina egna stilar, säger Stephanie Morcinek, Head of Content på Stylight.
Senast i början av 2013 ska man även ha en app tillgänglig för alla smartphones, en viktig del i Benjamin Günthers vision.
– Då kan jag snabbt och enkelt kolla upp de senaste trenderna. Göra en egen Board plus handla de produkter jag gillar på en och samma gång, direkt från mobilen, även om jag sitter på ett café eller i tunnelbanan. Det perfekta medlet mot mikro-tristess helt enkelt.
Källa: Press