I fjol fick vi för tredje året i rad följa Dans julhandel. Det har varit ett uppskattat inslag för många och flera har bett honom göra samma sak i år. Nätbutiken i fråga heter Roliga Prylar och ligger i samma kategori som CoolStuff. Vilket innebär en enorm ökning under just julhandeln och därmed en intressant e-handel att följa.
I år har Dan dock inte tänkt blogga om sin julhandel, likt tidigare år. Han tror sig kunna erbjuda något ännu mer transparent och vad vi förstår var han inte ens sugen på att göra detta. Låt oss ta reda på vad Dan har kokat ihop.
Varför kommer du inte blogga om din julhandel i år?
Dans kontrollstation som du nu finner här. (klicka för större bild)Jag har testat olika format tidigare och förra året körde jag bara på twitter. Största anledningen är dock att det är för tidskrävande och jag missar att göra det vissa dagar. Samt så tycker jag det vore en kul grej att andra e-handlare kan se exakt det jag ser på mina skärmar ovanför skrivbordet nästan i samma stund som jag ser det.
Du ville först inte dela med dig i år, vad fick dig att ändra dig?
Mest handlade det om att jag tror vi kommer underprestera mot min orealistiska budget och det gör mig irriterad och besviken på mig själv. Då blir man inte så sugen att visa upp siffror när man knappt vill se dem själv, men jag insåg att det är tråkigt med folk som bara berättar om hur bra det går och aldrig om när de har motgångar. Dessutom fick jag ganska mycket folk som frågade mig när jag skulle börja blogga och visa statistiken då de tyckt det varit ett kul inslag tidigare år, så jag gör det mest därför.
Är du inte rädd att dina konkurrenter skall få för stor insikt i din verksamhet?
Nej, inte precis. Vad ska de göra med mina siffror som de inte redan gör idag? Kanske kan jag inspirera mindre e-handlare eller få någon ny entreprenör att börja med e-handel istället. Kanske får jag tips och råd av konkurrenter snarare än att de har någon nytta av min statistik. Vi har redan idag en väldigt bra relation och jag ser dem inte ens som konkurrenter utan som kollegor, så jag tror de kommer tycka det är kul att jag är öppen. Vissa större bolag skulle säkert vilja vara mer öppna men är begränsade av styrelser eller externa ägare. Jag ansvarar bara för mig själv och mina anställda och behöver inte bry mig om vad någon annan tycker om att dela information.
Vi har hört att denna transparens även skall riktas mot kunderna i framtiden?
Vi har infört ett nytt lagersystem som gör att vi redan idag kan ge kunderna mycket mer detaljerad orderstatus om var deras order är i logistikkedjan. Nästa steg är att visa bilder och berätta historier för att bli ännu mer personliga. Varje orderstatus kommer bli en liten blogg med bilder på den som plockat, packat och expedierat ordern i olika scenarion och med olika berättelser varje gång.
Vad är nästa steg i denna resa, kommer vi få se hela julhandeln livesändas nästa år?
Vem vet, jag har ungefär 3 dagars framförhållning i min planering just nu pga. julhandeln. Nästa år kanske vi smäller upp lagret i Friends Arena och kör allt live. Kan tänka mig att man bör anmäla intresse redan nu pga. efterfrågan!
Vi tackar Dan för svaren och hoppas att han kanske ändå når sina orealistiska budgetmål. Vill ni få en direkt inblick i produktionen hos Roliga Prylar går ni helt enkelt till live.roligaprylar.se där ni finner allt ifrån hur många order som plockas just nu till försäljningen i stort samt lagervärden. Det kanske inte är något som alla finner intressant men vi vet att det finns många statistiknördar bland e-handlarna.