Enligt comScore spenderade amerikanerna totalt 1,465 miljarder dollar under årets Cyber Monday, en ökning med 17,1 procent jämfört med 2011. Det gör måndagen till den mest lukrativa dagen någonsin för landets e-handlare.
Men det slogs även rekord för hela Thanksgiving-helgen. Totalt näthandlades det för en nätt summa på 4,3 miljarder dollar, 21 procent mer än förra årets 3,6 miljarder dollar.
Efter en bra start under torsdagens Thanksgiving blev sen Cyber Monday årets andra dag då det shoppades för mer än 1 miljard dollar på nätet. Många e-handlare har också anammat Black Friday som infaller dagen efter Thanksgiving och även då shoppades det för strax över miljarden.
Cyber Monday börjar sakta leta sig hit
En bra helg för många amerikanska e-handlare och enligt comScore har julhandeln hittills ökat med 16 procent jämfört med 2011. Totalt har det under perioden 1 november till den 26 november nätshoppats för 16,4 miljarder dollar.
– Trots en del rapporter om att Cyber Monday skulle ha minskat i betydelse, har dagen återigen satt ett nytt rekord med nästan 1,5 miljarder dollar. Men det är också tydligt att julhandeln har börjat ännu tidigare i år, med starka försäljningssiffror för Thanksgiving och Black Friday. Nu ska vi se i vilken utsträckning e-handlare kan öka försäljningen under resten av veckan, säger comScores ordförande Gian Fulgoni.
Cyber Monday ska också ha smugit sig in i europeiska e-handlares vanor enligt Tamara Gaffney, marknadschef för Adobe Digital index.
– Vi märker att Cyber måndag sakta sprider sig till andra delar av världen där de inte firar Thanksgiving. I Europa har man sett en ökning med 8 procent av nätförsäljningen under årets Cyber Monday. Dagen är fortfarande liten i jämförelse med i USA, men den har fått en del dragkraft tack vare att allt fler amerikanska e-handlare säljer över hela världen, skriver Tamara i ett blogginläg.