Enligt en undersökning som Dagens Nyheter låtit göra planerar de svenska hushållen att hålla hårdare i sina slantar den här julen.
43 procent säger att de planerar att lägga lika mycket på julklappar som förra året, endast 17 procent säger att de tänker spendera mer pengar än förra julen. Tre av tio säger att de tänker spendera mindre pengar på klappar i år jämfört med i fjol.
Studien är gjord av Ipsos och bygger på enkätsvar från drygt 1000 svenska hushåll och dess siffror visar ett annat resultat än Svensk Handels årliga julhandelsundersökning, som gjordes i september–oktober av HUI Research.
Enligt den rapporten svarade 15 procent att man skulle köpa färre och billigare julklappar. Den varselvåg som dragit in över Sverige och den allt dystrare ekonomin nämns som ett hot mot årets julhandel.
Finns ändå en del ljusglimtar
Den här rapporten är en av flera lite dystrare som kommit ut den senaste tiden. Frågan är hur det påverkar e-handeln, men det vet vi nog inte förrän julen är slut. Trots allt finns det ändå en del lite mer postitiva rapporter.
Bland annat E-barometern som ges ut av Posten, HUI och SDh som tror på en ökning med 13 procent av e-handeln för helåret, och att julhandeln till och med kan driva upp den siffran ännu mer.
Jonas Arnberg, Konsultchef på HUI Research tror också att julhandeln på nätet kan vänta sig en uppgång. På Twitter gissar han på en ökning med 16,5 procent med motiveringen, ”Fler och fler vågar vägra butiksköer”.
Enligt HUI finns det alltså hopp om att julförsäljningen ska fortsätta att öka, precis som tidigare år.
– Vår erfarenhet av konsumentundersökningar före jul är att man säger en sak men gör en annan. Jag tror att många tänker att ”jul är ändå jul”. Räntan är låg, inflationen är låg och vi har gott om pengar, säger Jonas Arnberg till Dagens Nyheter.
Källa: Dagens Nyheter