ANNONS

Fler jättar satsar på mobila sidor och M-handel

Fler jättar satsar på mobila sidor och M-handel

M-handeln ökar och antalet nätbutiker som satsar på mobila lösningar blir allt fler. Nästa stora aktör att hoppa på tåget lagom till julhandeln är NetOnNet som smyglanserar sina nya shoppingappar för iOS och Android. Samtidigt lanserar man också en mobilversion av webbsidan.

ANNONS

M-handeln lockar allt fler aktörer. Igår berättade vi om att Clas Ohlson lanserat sin nya e-handel för mobilen, och för någon vecka sedan om E-butiks nya T-handelslösning. Trafiken till nätbutiker från surplattor och smartphones fortsätter att öka, precis som antalet slutförda köp.

– Vi har under en lång tid sett att en stor andel av vår totala trafik till sajten kommer från mobila enheter och har nu utvecklat appar för iOS och Android för både den svenska och norska marknaden. Den globala trenden är att mobil handel ökar i lavinartad takt och därför har vi lagt ner mycket tid på att utveckla mobila handelslösningar som verkligen fungerar, säger Jonas Järrenfors, marknadschef på NetOnNet.

Apparna står för en betydande del av trafiken

Vi har i dagarna fått rapporter om hur m-handeln fortsätter att öka i USA. Framförallt under Thanksgiving och Cyber Monday, där man har sett en ökning med 15,4 procent, respektive 10,1 procent jämfört med samma dagar 2011.

Även i Sverige ser vi en liknande utveckling och allt fler butiker väljer nu att ta fram mobila lösningar.

NetonNets mobilappar har funnits tillgängliga för nedladdning från App Store och Google Play i en dryg vecka. Under utvecklingsarbetet har man fokuserat på shoppingupplevelsen och att erbjuda lika bra leverans- och betalsätt som på den vanliga sajten.

– Efter bara en veckas drift ser vi att mobilsajten och apparna står för en betydande del av trafik och försäljning. Vi är mycket glada för de enormt positiva omdömena som användarna har skrivit om apparna. Nu inleds arbetet med att vidareutveckla funktionalitet för ännu bättre shoppingupplevelser, säger Jonas Järrenfors.

Källa: Press

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se