Distanshandelsdagen 2012 hölls i år, liksom tidigare på Åhaga i Borås. Det var det 34:e evenemanget i ordningen och bjöd på bland annat en större mässa och seminarier, men det delades så klart även ut en del priser.
Årets E-handlare
Motivering av juryn:
Med 12 781 322 gilla på facebook är HM online en social media gigant. Och med sina interaktiva produktsidor och virtuella provrum har HM online tagit steget fullt ut och erbjuder en stor köpupplevelse för konsumenten.
Övriga nominerade: Rapunzel och OutNorth
Kommentar från H&M:
– Vi är väldigt glada över att ha blivit utsedda till Årets E-Handel, en utmärkelse som verkligen visar på att våra kunder uppskattar att handla mode och kvalitet till bästa pris via hm.com.
Årets Nykomling
Motivering av juryn:
Med innovativ design och kombinerad webb- och showroombutik, som säljer handplockat high-fashion mode, med hög kvalitet visar Wakakuu att e-handel kan sälja premium produkter.
Övriga nominerade: Lundhags
Kommentar från Wakakuu:
– Vi är väldigt stolta och glada över priset som Årets Nykomling! Att få det av branchorganisationen Svensk Distanshandel är en bekräftelse på att vår målsättning och vision är helt rätt. Vi på Wakakuu vill erbjuda modemedvetna och trendkänsliga kunder en inspirerande shoppingupplevelse med personligt utvalda produkter i segmentet High Fashion. Vår passion ligger i att välja ut de produkter vi tror på mest varje säsong och vi vill att kunder som går in på wakakuu.com får samma sköna känsla som de får i vår fysiska butik, säger Maria Tollemark, Managing Director och Partner, Wakakuu.
Årets M-handel
Motivering av juryn:
För den som snabbt vill köpa sport- och fritidsartiklar via mobilen. Stadiums mobilsida har ett stort utbud vilket beskrivs med både text och bild på ett enkelt och attraktivt sätt. Den tydliga utformningen på sidan gör det enkelt för kunder att hitta den produkt de söker.
Övriga nominerade: Tretti.se och Komplett.se
Kommentar från Stadium:
– Vi såg tidigt ett behov i ett ökat användande av mobila enheter och för oss var det viktigt att vara tidigt ute, framförallt för att se och lära. Det här är ett kvitto på att vi är på god väg, säger Fredrik Persson, Web Manager, Stadium.
Utöver de priserna delades precis som tidigare även ut ett pris till Årets Business Partner som i år delades av Arne B Andersson, Posten och Mattias Pihlström, Brightstep med motiveringen.
”Arne och Mattias är två eldsjälar som åker land och rike kring för att tala om den svenska e-handeln. Tack vare deras engagemang får fler människor en förståelse om e-handelns betydelse”.
Källa: Press