ANNONS

E-handeln ökar och fler företag vill ut på nätet

E-handeln ökar och fler företag vill ut på nätet

E-handeln i de nordiska länderna ökar med 15 procent per år, och konsumenterna själva tror att de kommer handla ännu mer på nätet under 2013. De företag som satsar på e-handel går en ljus framtid till mötes. Det enligt ”E-handelsrapporten” som är framtagen av post- och logistikaktören Bring.

ANNONS

Brings "E-handelsrapporten" analyserar e-handelsmarknaden i Sverige, Norge och Danmark och tittar på konsumentbeteenden och trender, samt hur företag förhåller sig till handel på nätet.

Undersökningen bygger på en enkät som besvarats av över 1000 konsumenter och i varje land har även 150 företag som bedriver e-handel, och 100 företag som inte bedriver handel via nätet intervjuats.

I rapporten framgår att e-handeln i Sverige har växt lavinartat det senaste decenniet. För tio år sedan var det en minoritet av svenskarna som e-handlade, idag är det fler än 8 av 10. Eller närmare bestämt 84 procent, en siffra som även rapporten "Svenskarna och Internet 2012" som ställts samman av Stiftelsen för Internetinfrastruktur rapporterade om.

En av fyra vill ut på nätet

I rapporten pekar också mycket på att e-handeln kommer att fortsätta öka de kommande åren. Företagen satsar på området och konsumenterna är mer än villiga att handla på nätet.

– Utvecklingen kommer att vara fortsatt mycket positiv, inte minst då mer än vart fjärde företag som idag inte bedriver näthandel planerar att starta det inom två år, säger Johan Holgersson, affärsutvecklingschef på Bring.

Av de företag i Sverige som idag inte ägnar sig åt e-handel uppger 28 procent att de planerar att starta e-handel inom två år. Mer än hälften, 57 procent tror dessutom att minst 10 procent av deras omsättning kommer att utgöras av e-handel inom två år. 15 procent tror att Internet kommer vara deras viktigaste säljkanal i framtiden.

– Fler och fler företag inser att möjligheterna att växa med e-handel, antingen som primär försäljningskanal eller som en del i en flerkanalstrategi, är stora. Möjligheten att nå en större marknad och ökad tillgänglighet gör att många företag som idag inte bedriver e-handel kommer att satsa på detta framöver, säger Johan Holgersson.

I nivå med USA

Enligt rapporten tror konsumenterna att de kommer att handla mer på nätet inom nästan alla varukategorier. Den visar också att e-handeln i de nordiska länderna ökar med 15 procent per år.

Vilket betyder att vi ligger i nivå med tillväxten i USA, något som även stöds av senaste E-barometern som förväntar sig att e-handeln i Sverige under 2012 ökar med 13 procent jämfört med i fjol. Den största ökningen förutspås inom resor/biljetter, böcker och mode.

– De företag som lyckas att ge god service och ett personligt anpassat köp även på nätet, blir framtidens vinnare. Du måste kunna ge kunden en positiv upplevelse hela vägen från första kontakt på hemsidan till leverans, eventuella returer och kundvård fram till nästa köp, säger Johan Holgersson. 

Källa: Press

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se