ANNONS

Nytt format ska öka intresset för E-böcker

Nytt format ska öka intresset för E-böcker

E-böcker har ännu inte riktigt tagit fart i Sverige. För att locka fler att köpa lanseras nu ett nytt format som blivit storsäljare i USA. Bookmark och Dito är först ut i Sverige med att lansera "Serialized Fiction". Ett format som innebär att man delar upp en och samma bok och säljer den i flera delar.

ANNONS

Genom att ge ut böcker i flera delar, och sänka priserna hoppas man att fler ska få smak för e-böcker. Formatet heter Serialized Fiction och är stort i USA, och släpps nu på nätbokhandeln Dito. Först ut är Sylvia Days bästsäljare Synda, och bakom boklanseringen står bokförlaget, Bookmark förlag.

– Utmaningen idag är att få läsarna att våga testa e-böcker. Att experimentera med format och pris är ett sätt. Det är ju dessutom ingenting nytt i att läsa en följetong, det har folk gjort i alla tider. Men nu, med den nya tekniken, får det verkligen en renässans. Fast man måste nog ha en bok och en författare som väcker nyfikenhet, och det gör Sylvia Day och Synda, säger Mattias Castenfors, Marknads- & Försäljningsansvarig på dito.se.

Den 18 november blir den första delen av boken tillgänglig i digitalt format på dito. Den första delen kommer att säljas för 1 krona. De tre återstående delarna kommer att släppas med en veckas mellanrum och kosta 29 kronor styck.

E-böcker har gått om inbundna i USA

Försäljningen av e-böcker är fortfarande ganska liten i Sverige, under 2011 såldes endast 61 000 e-böcker i landet. En siffra som Adlibris krossar enstaka dagar under julhandeln med pappersböcker.

Det har börjat dyka upp lite olika satsningar på e-böcker och nyligen berättade vi om att Schibsted Sverige, De oberoende och Piratförlaget går samman och startar en ny e-boksajt. Sedan tidigare finns bland annat också Akademibokhandeln och Bokus satsning på Dito.

Men vi ligger fortfarande långt efter Storbritannien där e-böckernas totala försäljning under årets första sex månader uppgick till 84 miljoner pund. I USA har e-boksförsäljningen för första gången gått om försäljningen av inbundna böcker. I alla fall vad det gäller skönlitteratur för vuxna.

Den som går in på en svensk nätbokhandel kan idag välja mellan 5-6000 svenska elektroniska titlar. Tar man sig istället till Amazon består utbudet av över en miljon engelska titlar.

Mycket är tack vare Amazons framfart på de marknaderna. För att den svenska e-bokhandeln skall ta ordentlig fart krävs det förmodligen en svensk Kindle, eller kanske att Amazon tar sig hit för att visa oss hur man säljer läsplattor och e-böcker.

Källa: Press, LitteraturMagazinet
Bild: Kindle Paperwhite

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se