Tanken vara att HBO skulle lansera sin streamingtjänst i Sverige och Norden någon gång under oktober. Men så blev det inte och nu skjuter man upp lanseringen ytterligare några veckor.
– Att vi skjuter på lanseringen något beror inte på något särskilt utan är helt enkelt för att vi vill uppfylla alla förväntningar, säger HBO Nordics chef Hervé Payan.
Att HBO skjuter upp lanseringen har gett konkurrenten Netflix ett litet försprång. Något som kanske kan bli ännu större med tanke på att HBO också verkar överväga att tvinga prenumeranter att knyta upp sig på 12-månaders abonnemang.
– Först och främst, vi vill inte jämföra oss med andra produkter. För det andra så låser vi inte in någon i en prenumeration. Alla fans vi pratat med har redan sagt att de kommer att betala för HBO, oavsett om det är 12-månaders bindningsperiod eller inte, säger Payan.
Ingen gratisperiod, bara en gratis månad
Payan tror också att deras målgrupp, unga män och kvinnor, inte bryr sig om det finns en bindningstid eller ej. Men en klagostorm har blåst upp, bland annat på HBO Nordics Facebooksida, något som Payan inte har någon förståelse för.
– Vi är HBO, du vet vad du får. Vi har funnits i evigheter, och alla vet vilka program vi har och vad vi kommer att erbjuda. Vi har också åtagit oss att släppa nya serier, som naturligtvis kommer att släppas även på den nordiska marknaden.
De som anmält sig till nyhetsbrevet på HBO Nordic kommer att få en gratis månad av HBO. Men gratismånaden har en liten baksida som kanske inte alla har riktig koll på. Den är inte till för att testa tjänsten och sedan avsluta om man inte gillar den.
– Det är ett missförstånd. De som får en gratis månad är fortfarande bundna till ett 12-månaders abonnemang, men de får den första månaden gratis. Återigen vi är HBO, vi är inte en nykomling på marknaden. Det finns ingen anledning till en gratisperiod, eftersom folk vet vad de får, säger Payan.
Källa: Reuters, Hardware.no