I går hade vi en nätverksträff där vi hade fint besök av Fredrik Lennström från Klarna. Fredrik, som förutom sitt jobb på Klarna är en mycket kompetent och intresserad e-handelsprofil, demonstrerade bland annat Klarna Checkout för oss. De församlade e-handlarna hade kommit olika långt i sin resa, allt från pionjärer som innehavaren till Sveriges äldsta djurbutik på nätet, någon med omfattande försäljning via andra kanaler och webbutik som en extra kanal, till ett par butiker i uppstartsfasen. Tveklöst så rönte demonstrationen av Klarna Checkout ett stort intresse och Fredrik rattade vant demon och svarade på frågor på ett uppfriskande ärligt sätt. Fredrik pekade även själv ut det som kan upplevas som en risk med att satsa på den nya kassan.
Konvertering diskuterades djupt
En sak som presenterades i demon av Klarna Checkout var den påverkan som införandet av den hade på konverteringsgraden i de butiker som kört betatester. Där hade man i någon butik kunnat se ganska stora förbättringar av konverteringsgraden, något som enligt Fredrik Lennström delvis kunde tillskrivas det faktum att betatestarna valdes ut ifrån endast en del av besökarna och inte var ett tvärsnitt. I samtliga fall hade man dock sett trenden att konverteringsgraden förbättrades med den nya kassan.
Fredrik Lennström berättar om Klarnas nya kassa
Diskussionerna uppehöll sig därefter ett längre tag på konverting och konverteringsförbättrande åtgärder. Allt ifrån bildspelens vara eller icke vara på framsidan, färger på knappar till amerikanska bloggar med A/B-tester av precis allt diskuterades. Även tips om hur man får kunder från olika kundgrupper att känna sig hemma genom att styra trafik till landningssidor med speciellt innehåll.
Förutom ett tjugotal e-handlare fanns även en representant för Sundsvalls Kommuns näringslivsbolag med. Vi i nätverket upplever det mycket positivt att kommunen deltar i nätverk och aktivt jobbar för att främja och stötta e-handeln i Sundsvallsregionen. Vi ser det även som ett sätt att få in nya medlemmar i nätverket då många kommer i kontakt med näringslivsbolaget före eller under sin uppstartsfas.
Några frågor till kommunen
Vi frågar Agneta Lindén från Näringslivsbolaget, som alltså är ett kommunalt bolag, om vad hon tror om e-handeln i regionen:
Vad var ditt intryck av nätverket i allmänhet och träffen i synnerhet?
Nätverket spänner över flera branscher, vilket ger dynamik åt diskussionerna, men med det gemensamma att man driver e-handel. Viktigt med kunskapsöverföring och hålla sig ajour med nyheter, som igår kväll med information från Klarna. Mycket bra!
Har ni kontakt med många som vill starta e-handel?
I september genomförde vi ett event mot nyföretagare - ett av workshopen var just ämnet "e-handel" - mycket välbesökt. Även frågor från befintliga företag om nätverk och kunskap om hur man bygger upp sin e-handel finns.
Tror du att ett samarbete mellan kommunen och ett nätverk som detta kan gagna nystartade butiker och på sikt ge arbetstillfällen i regionen?
Absolut - jag tror på kunskapsöverföring som ger kraftfulla företag, vilket skapar arbetstillfällen i förlängningen.
Ett stort tack till Klarna och Fredrik Lennström som tog sig tid att ta sig ända till Sundsvall!
/Christer Hägglund