Den digitala musiken är fortfarande under utveckling, och snabbt dessutom med en mängd olika tjänster som slĂ¥ss om herraväldet. Enligt en ny undersökning gjord av NPD har radioliknande tjänster som Pandora och on-demand tjänster som Spotify och Rdio puttat ner CD-skivan frĂ¥n andraplatsen pĂ¥ listan som det mest populära sättet att lyssna pĂ¥ musik.
Enligt samma undersökning ska Internetradio ocksĂ¥ vara den typ av tjänst som växer snabbast. Nästan lika mĂ¥nga tillfrĂ¥gade svarade att de lyssnat pĂ¥ Internetradio som pĂ¥ on-demand tjänster, 37 procent jämfört med 36 procent.
Däremot ökade antalet användare av Internetradio med 27 procent jämfört med förra Ă¥ret. On-demand marknaden växte bara med 18 procent.
Enkelhet före flexibilitet
Det finns ingen tvekan om att tjänster som Spotify och Rdio ger användaren mycket större valfrihet och flexibilitet. Men den enklare varianten av strömmande radio är ändĂ¥ den mest populära, nĂ¥got som företagen svarat pĂ¥.
Tidigare i Ă¥r började Spotify med att erbjuda gratis musik pĂ¥ iOS och Android-enheter via en Pandora-liknande radiotjänst. Tidigare var det enda sättet att fĂ¥ Spotify pĂ¥ mobiltelefon via en betald prenumeration.
Ă„ven Microsoft fokuserar pĂ¥ webbradio i sin nya tjänst Xbox Music, och ett antal rykten säger att Apple är pĂ¥ väg att släppa en Pandora-konkurrent.
Mer plats att växa pĂ¥
Strömmad musik har definitivt lockat mĂ¥nga användare, men samtidigt konstaterar NPD att endast hälften av de tillfrĂ¥gade har utnyttjat antingen Internetradio, eller on-demand tjänster under Ă¥rets andra kvartal. Det finns alltsĂ¥ fortfarande gott om utrymme att växa.
Och det faktum att mĂ¥nga stora aktörer inom musiken nu fokuserar pĂ¥ Internetradio tyder pĂ¥ att den typen av service kommer att göra just det. En Pandora-liknande funktion i dominanten pĂ¥ marknaden, iTunes kanske kan bli Apples nästa stora vinnare.
Â
Källa: The Verge
Uppdatering: AM/FM-radio är fortfarande störst, nĂ¥got som inte riktigt framgick tidigare. Artikeln är korrigerad utifrĂ¥n detta.