– Första veckan har varit positiv, vi har fått många bra kundreaktioner. Det är överraskande många som har valt att klicka reservera, och att sedan hämta produkterna i våra varuhus, och det tycker vi så klart är mycket positivt.
Han påpekar också att man kommer att fortsätta att jobba med webbshoppen och att det varit en medveten strategi att vara ganska så lågmälda med lanseringen av den nya e-handeln.
– Ett varuhus är färdigt. Man kan se det som en villa. Du får en nyckel och så flyttar du in. E-handel är lite mer som ett hyreshus. Du klarställer det i olika etapper och det kommer egentligen aldrig att bli färdigt. Vi kommer att utgå från våra varuhus, men vi lägger till ytterligare en kanal. Sedan kommer alla naturliga utvecklingar, med mobila applikationer pch mobila plattformar.
E-handeln kommer spela en viktig roll
Efter att ha varit sena ur startblocken säger man nu att e-handeln kommer att spela en viktig roll i framtiden och koncernen har nu lanserat webbshoppar i flera europeiska länder. Man har även förvärvat Redcoon, som är en ren e-handelsaktör.
– Det här är en resa i flera steg. I Europa har vi lanserat en gemensam e-handelsplattform och nu rullas den ut i de olika länderna, säger Mikael Hagman.
Elektronikbranschen har haft en tuff tid och det ser inte ut att ljusna inom kort, Experts konkurs är ett exempel. Och även om Media Markt ökar sin omsättning så ska bokslutet visa dystrare siffror, nyligen har man även tvingats varsla på huvudkontoret.
– Totalt sett är marknaden tuffare nu än den var för ett år sedan. Men Någonstans behöver vi påminna oss om att vi från 2006 har gått från ökenlandskap till att idag ha e-handel och 25 varuhus, samt att vi omsätter väldigt mycket pengar och är den snabbast växande återförsäljaren på en väldigt konkurrensutsatt marknad, säger Mikael Hagman.
Amazon en ny konkurrent?
Troligtvis flyttas de varslade över på e-handelssidan, men även där ökar konkurrensen på den svenska marknaden. Som vi tidigare berättat går det fortfarande rykten om att e-handelsjätten Amazon planerar ett intåg i Sverige och nu även letar centrallager, enligt IT24.
– De har inte varit i kontakt med oss, men vi tampas med dem i Tyskland. Men det finns kanske även möjligheter till samarbete. De låter andra marknadsföra sig genom Amazon, säger Mikael Hagman om den potentiella konkurrenten.
Men Media Markts satsning verkar ligga i en tydlig multikanalstrategi med e-handeln som en viktig del i pusslet. Något som flera stora aktörer lagt fokus på under senare tid, till exempel Intersport med sin nya e-handel, och kanske kan det vara ett framgångsrecept.