ANNONS

Lyxiga Chanel planerar inte hoppa pÄ E-handelstÄget

Lyxiga Chanel planerar inte hoppa pÄ E-handelstÄget

Allt fler lyxmÀrken börjar hitta ut pÄ nÀtet. Men det finns de som inte har nÄgra tankar pÄ att lansera en fullskalig e-handel. Chanels VD, Bruno Pavlovsky, sÀger att de inte planerar att sÀlja online i nÄgon större skala inom en snar framtid.

ANNONS

Chanel Àr ett av fÄ lyxmÀrken som inte sÀljer klÀder pÄ nÀtet och man har i dag inga planer pÄ att göra sina lyxiga kamrater sÀllskap i E-handelns vÀrld. Man vill hÄlla fast vid sin grundsyn och menar att klÀderna ses bÀttre i butikerna med hjÀlp av deras personal.

– VĂ„ra klĂ€der Ă€r ganska sofistikerade och en av vĂ„ra styrkor Ă€r förĂ€ndringar. För att kunna bĂ€ra klĂ€der frĂ„n Chanel mĂ„ste du prova dem. Du mĂ„ste vara i provhytten, du mĂ„ste ha en skrĂ€ddare som Ă€ndrar klĂ€derna sĂ„ att de passar exakt till din kropp. Jag tycker det Ă€r en del av Chanel, sĂ€ger Bruno Pavlovsky.

Men Àven om Chanel inte sÀljer klÀder eller vÀskor gÄr det att köpa vissa i av lyxmÀrkets produkter pÄ nÀtet i dag. Som till exempel skönhetsprodukter och vissa accessoarer.

LÀmnar en liten öppning

Chanel verkar ocksĂ„ ha stora planer pĂ„ att lansera en ny ”nĂ€ttjĂ€nst” och en ny hemsida pĂ„ Chanel.com som ska föra Internet och butikerna nĂ€rmare varandra. Men den fullskaliga e-handeln lockar inte.

– Det Ă€r ett strategiskt val. Det Ă€r ett val att sĂ€ga, ni kan se vad ni vill pĂ„ Internet men vi vill att ni ska komma till butiken, eftersom vi anser att i butik kan vi ge dig rĂ€tt förstĂ„else för varumĂ€rket. SĂ„, ja vi kan sĂ€lja handvĂ€skor pĂ„ Internet men min kĂ€nsla Ă€r att det inte Ă€r kvalitativt nog. Och det Ă€r inte den typ av service som vi vill ge till vĂ„ra kunder – Inte just nu, sĂ€ger Pavlovsky.

Men Àven om det viktigaste för Chanel Àr att fÄ in kunderna i butiken sÄ lÀmnar ÀndÄ Pavlovsky en liten öppning för att sÀlja klÀder och vÀskor pÄ nÀtet.

– Vi har nĂ„gra bra idĂ©er om hur vi kan göra det inom de kommande fem Ă„ren. Men vad vi Ă€n gör sĂ„ Ă€r vĂ„rt mĂ„l att fĂ„ mĂ€nniskor att komma till butiken. För att röra, se och prova klĂ€derna och vĂ„ra tillbehör.

KĂ€lla: BOF

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se