ANNONS

Nertid, ett problem som kan kosta stora pengar

Nertid, ett problem som kan kosta stora pengar

Skicklig marknadsföring, påkostade annonskampanjer och djupa analyser spelar föga roll om dina besökare inte kommer in i nätbutiken eller inte kan slutföra sina köp. Om en butik eller dess betalsystem ligger nere kan det kosta ägaren stora pengar, något som ingen vill drabbas av.

ANNONS

Att hemsidan ligger nere är så klart en situation som e-handlare vill undvika så gott det går. Webbhotellet Rackspace, som sitter på stora kunder i USA, genomförde nyligen en undersökning med hundra nätbutiker för att avgöra vad som är viktigast nu när julhandeln närmar sig.

Av de tillfrågade ansåg 77 procent att det är absolut högsta prioritet att butiken inte drabbas av driftstörningar eller ligger nere, det för att inte förlora några inkomster.

Enligt Rackspace drabbades 18 procent av de tillfrågade av driftstopp i fjol och deras förluster varierade från hundratusentals till miljontals dollar. Nästan hälften sa att de skulle förlora mellan en halv till 5 miljoner dollar om deras sida låg nere en dag under julhandeln.

Ingen är immun mot nertid

Att sidan går ner under julhandeln, e-handlarnas högtid är extra jobbigt eftersom det är då många kan förlora stora summor. Förra året drabbades många svenska e-handlare av något liknande när Auriga ePayment låg nere under nästan en hel dag.

Det innebar att flera stora e-handlare hade stopp i sin försäljning mitt i julhandeln, för de som handlade med kort. Vissa rapporterade förluster på hundratusentals kronor.

Nyligen stötte Klarna också på patrull när deras fakturatjänst fick tekniska problem. Deras nya "superkassa" påverkades även till följd av detta avbrott. Till deras försvar är den dock i teststadiet och man lyckades lösa situationen relativt fort, men där fick vi ändå se faran med att använda en kassa från en enda leverantör.

DIBS har återkommande problem

Betalleverantören Dibs som i somras hade stora problem med sin tjänst har även denna vecka rapporterat driftstörningar. Det började i onsdags och har gått upp och ner vad vi förstår. I går såg det ut att vara på väg att fixas men störningar rapporteras även idag.

Problemen i somras startade i slutet av månaden och även denna gång är det vid månadsskiftet som DIBS får problem med sin tjänst. Detta är förstås oroväckande. DIBS meddelar att en del av problemet kan vara deras kunders prenumerations-transaktioner som alla hamnar i slutet av månaden. Vi hoppas för deras egen del att de hittar en lösning på sina driftproblem mycket snart.

Plattformsleverantören Textalk meddelar till sina e-handlare att DIBS driftstörningar kan ha resulterat i att kunder blivit dubbeldebiterade. Kunder kan nämligen ha fått ett tekniskt fel även om betalningen genomförts. Detta skapar förstås merjobb för e-handlare.

Man kan nog lugnt säga att e-handlarnas förtroende för betalleverantörerna inte är skyhögt inför julhandeln. Att ha en backup-kassa att byta till under julen om något sådant här händer är förmodligen inte en dum idé. Till exempel en allt-i-ett betalleverantör som PayPal, Payer eller Payson i fall den primära går ner.

 

Julius Gunnilstam bidrog till denna artikel

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se