All publicitet, är bra publicitet sägs det. Frågan är dock om uttrycket stämmer i det här fallet. American Apparel tyckte det var en bra idé att erbjuda sina kunder en ”storm-rea” med 20 procents rabatt i sin e-handel.
Erbjudandet som mailades ut till deras kunder i alla de stater som drabbades av orkanen Sandy toppades med "in case you're bored during the storm". En kampanj som får anses som mindre lyckad med tanke på den proteststorm som genast drog i gång.
Att försöka kapitalisera på att folk tvingas hålla sig inomhus och medföljande tristess må vara en sak. Men när det finns de som förlorar sina hus och andra som får sätta livet till, får man nog räkna med att folk reagerar.
Hårda kommentarer i Twittersfären
Och kritiken mot vad som uppfattades som upprörade dåligt omdöme lät inte vänta på sig. Kedjan kritiseras nu hårt, både i traditionella och sociala medier. I Twittersfären duggade kommentarerna tätt, här är ett litet urval av många arga tweets:
”I just received ´A Hurricane Sandy sale´ email blast from @AmericanApparel. I will forever boycott their stores”
”Hey @AmericanApparel people have died and others are in need. Shut up about your #Sandy sale.”
"An American Apparel Sandy Sale? Which 22-year-old genius intern came up with this one?"
Frågan är hur hårt varumärket kommer att drabbas av den här kampanjen. Det hade också varit intressant att veta hur snacket gick innan och efter man sjösatt det hela. Kanske kan det bli som tweeten nedan förutspår?
”@AmericanApparel will soon be hiring a new marketing director. Yes, they just email blasted a Hurricane Sandy Sale.”
Källa: Forbes