År 2000 uppgav 72 procent av Internetanvändarna att de var oroade över kortbedrägerier i samband med köp på nätet. En siffra som i dag sjunkit till 21 procent enligt rapporten "Svenskarna och Internet 2012" som ställts samman av Stiftelsen för Internetinfrastruktur.
En förklaring enligt rapporten är att oron, särskilt bland äldre minskat kraftigt de senaste åren. Men enligt en undersökning genomförd av YouGov på uppdrag av nätvaruhuset Fyndiq, ska var tionde svensk blivit lurade i samband med nätshopping, det är dock inte kortbedrägeri som står för den största delen.
Internetbedrägerier ställer krav
Att varan inte dyker upp är den vanligaste formen av bedrägeri inom e-handeln. Av de 1203 tillfrågade personerna uppgav 63 procent av de som blivit lurade att de aldrig erhöll den vara som de betalat för. 18 procent uppgav att deras kort kopierats och använts för betalningar eller uttag.
– Antalet internetbedrägerier ställer krav på oss handlare. Vi måste vara tydliga mot våra kunder och visa att e-handel är säkert. Genom att välja handlare som är e-handelscertifierad av exempelvis Svensk Distanshandel och har ett certifierade betalsystem minskar du risken för att bli lurad, säger Dinesh Nayar, vd på Fyndiq.
I undersökningen uppgav sju av tio svenskar att ett väletablerat varumärke och ett certifierat betalningssystem är avgörande om de ska känna sig trygga när de shoppar.
Drygt 35 procent svarade att kundtjänst och e-certifiering var avgörande och tre av tio tyckte att rekommendationer från vänner var avgörande för att känna sig trygg.
Källa: Press, Internetstatistik