ANNONS

Att flytta väskorna till nätet var ett lyckat ryck

Att flytta väskorna till nätet var ett lyckat ryck

Ragnar Harge drev under 35 år väskbutiker i Stockholm men valde under förra året att lägga ner dem för att i stället satsa på e-handeln. Att ta steget från detaljhandeln till nätet har varit utmanande men det första året utan butiker ser ut att gå lika bra som 2011.

ANNONS

Fram till förra året drev Ragnar Harge sex väskbutiker i Stockholm, och Harges var ett varumärke som var förknippat med damväskor och med personlig elegans.

– Vi talade om ”personlig elegans”. Så fort kunden trädde in i butiken kunde butikspersonalen med tränat öga snabbt plocka fram just den väska som tog fram det bästa i kundens personlighet, säger han.

Men att driva en e-handel skiljer sig en del från att driva en fysisk butik, så när han startade en e-handel för sex år sedan omvandlades hela konceptet.

– På nätet var det ingen vad som visste vad personlig elegans betydde. Vi fick helt enkelt arbeta om det här och vi använde oss av våra nätkunder. Med ett kundregister på 12 000 personer fick vi fantastiska tips. Det hela slutade med kvalitet som syns. En positionering som fungerat mycket väl, säger Harge.

Viktigt med rätt samarbetspartners

I dag kompletteras e-handeln med två ”showrooms” och man har varit ute efter att få fram samma känsla som i sin e-handel.

– Om e-handel och butik skulle få samma känsla, var det nödvändigt att anpassa den fysiska butiken efter e-handeln, inte tvärtom, säger Ragnar Harge.

Som detaljhandlare har Ragnar upplevt att ensam är stark, men så är det inte på nätet. Utan ett bra nätverk klarar man sig inte. Han säger att e-handel ställer oerhört höga krav på samarbete, något som varit en stor utmaning

– För oss är posten en viktig samarbetspartner när det gäller logistiken. Vi har provat andra men det har inte fungerat lika bra. Sen har vi använt oss av specialister för att synas på nätet. En kostnad som är värt pengarna. Men det gäller att arbeta med folk som vet vad de gör, annars blir det dyrt, säger Harge.

Och det ser ut som att man har satsat rätt. Enligt Harge har man bra försäljning både på nätet och i sina showrooms och det verkar som att det första året utan butiker kommer att ligga i nivå med 2011 års resultat.

Under Postens E-handelsforum i Malmö tidigare i höst höll Ragnar Harge ett föredrag som var mycket populärt. I videon nedan kan ni se och höra mer om denna förändringsprocess.

Källa: Dagens Handel
Video av Sïmon Saneback

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se