ANNONS

Expert planerar att fylla luckan efter Expert

Expert planerar att fylla luckan efter Expert

Efter att Expert tvingats kasta in handduken har det varit mycket snack om vem som ska gå in och fylla luckan. Nu ser det ut som att det kan bli Expert själva, eller rättare sagt kedjans nordiska bolag genom e-handlaren Proshop.

ANNONS

Vi har tidigare skrivit om hur Expert rekryterade den danska e-handelsprofilen Poul Thyregod inför deras storsatsning på e-handeln. I början av året tog han över spakarna och är idag ansvarig för kedjans nordiska e-handel. Samtidigt lämnade han sin danska e-butik Proshop som för några år sedan köptes av just Expert.

Nu när svenska Expert är borta finns det en lucka som ska fyllas, något som nordiska Expert inte gärna släpper till de andra etablerade aktörerna på marknaden.

– Det är några miljarder som ska fördelas efter att Expert har försvunnit. Precis som alla andra spelare ska vi se om vi kan samla ihop dem, säger Poul Thyregod.

Kan agera utan konflikt

Proshop ska fungera som en självständig del av Expertkedjan och har redan en Sverigesatsning igång. Enligt Thyregod visar de tresiffriga tillväxtsiffror och överpresterar i förhållande till sin budget.

Man har tidigare inte sålt vitvaror för att inte konkurrera med Expert, något man nu tänker göra och även bredda sortimentet ytterligare. Poul Thyregod säger samtidigt att det är en speciell situation som man nu har hamnat i.

– Det här är första gången någonsin som vi kan agera i ett land utan att hamna i konflikt med andra aktiviteter inom koncernen. Det blir häftigt att få chansen att agera i fritt spelrum.

Nya avtal klara

Samtidigt ser vi hur flera av Experts Franchisetagare nu verkar ha långt gångna förhandlingar med den internationella hemelektronikjätten Euronics. Tydligen ska det röra sig om ett 20-tal men inga avtal ska vara undertecknade.

Det ska dock vara klart att 33 av de 63 franchisetagarna till Expert går över till Electragruppen med kedjorna Audio video och Digital.

Frågan är väl vem som lyckas bäst med att locka till sig Experts gamla kunder. Nordiska Expert med Pouls e-handel, de nygamla butikerna eller andra aktörer som t.ex. NetOnNet och Elgiganten.

 

Källa: IDG

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se