Priskrig har lett till krisstämning och under det senaste åren har både Onoff och Expert gått omkull. Men även om många kedjor haft det tufft de senaste åren så finns det några undantag, ett av dem är Webhallen som fortsätter att leverera plusresultat. Ett företag som huvudsakligen är verksamt på nätet och kompletterar med försäljning i fysiska butiker.
När siffrorna för det brutna räkenskapsåret 2012 släpptes visade man en vinst på 18 miljoner kronor. Visserligen en nedgång med 9 procent jämfört med året innan men med tanke på att många konkurrenter visar förlust så bör man vara nöjd. Det finns dock inget som pekar på att de närmaste åren kommer att bli lättare.
– Förra året var väldigt tufft. Jag har inte sett något som pekar på att det kommer att bli enklare framöver, säger Webhallens vd, Wilhelm Sporrong.
Konkurrens mellan och inom koncerner
Ett annat företag som främst agerar på nätet är NetOnNet. Även de kompletterar med fysiska butiker fast i en liten annorlunda modell i form av lagershopar. I dagarna släppte de en rapport som visade på rekordresultat för det senaste verksamhetsåret.
Och tendensen nu verkar vara att de traditionella kedjorna siktar på att ta större andelar på nätet samtidigt som den interna konkurrensen ökar i de större koncernerna då en del har gemensamma ägare.
Webhallen ägs sedan 2005 av Pixmania som även de har en svensk nätbutik för hemelektronik. De ägs i sin tur sedan i somras av Brittiska Dixon retail som även äger Elgiganten.
Liknande förhållanden råder mellan två andra aktörer. NetOnNet köptes förra året upp familjen Bengtssons maktbolag, Waldir. Samma bolag som även äger Siba.
Att det råder konkurrens både internt och mellan koncernerna gör att det garanterat kommer att fortsätta råda tuffa tider framöver.
Källa: IDG