Förutom en stor skara skandinaver ska det tydligen även finnas ett stort intresse för svensk mat och dryck från den inhemska befolkningen. Något som lett till att Ocado och svenska Exportrådet startade ett samarbete under slutet av förra året.
Resultatet är att Ocado nu har listat cirka 150 svenska livsmedelsprodukter samt en svensk ”shop-in-shop” som kommer att vara online under ett år.
De nio svenska företagen som medverkar i den svenska ”shop-in-shopen” är Abba, Grangärde Musteri, Falkenbergs Laxrökeri, Leksands Knäckebröd, Norrmejerier, Procordia, Skånemejerier, Spendrups samt Svenska Matupplevelser.
Brottas med svag ekonomi
Ocado grundades 2002 och ska tydligen vara ett av Storbritanniens ledande näthandelsföretag. Företaget drivs enligt en centraliserad distributionsmodell och är inte beroende av ett nätverk av butiker.
Ocado levererar mer än 120 000 beställningar per vecka och lagerför över 27 000 produktlinjer inklusive välkända varumärken. De ska tydligen också kunna leverera inom en timme.
Det verkar dock finnas orosmoln på himlen för Ocado. Enligt flera brittiska tidningar ska företaget brottas med ekonomiska problem och en fallande aktiekurs. Den närmaste tiden kan bli avgörande för företagets framtid så vi får hoppas att den svenska maten går hem och kan hjälpa Ocado att vända den negativa trenden.
Källa: Press, The Guardian, The Telegraph