På bästa läget i Centrala Oslo, precis intill Rådhuset, öppnade Komplett upp sin 250 kvadratmeter stora butik under augusti månad. Men det är inte en traditionell butik utan mer en utställningslokal där man visar upp de mest populära produkterna ur sitt sortiment.
– Tanken med butiken är att komma närmare kunden. Vi vill ge kunderna möjlighet att titta och känna på produkterna, få hjälp av vår personal som har bred kunskap om våra produkter. Det är inte för att pracka på, utan för att hjälpa, säger kommunikationschefen Ingebjørg Tollnes.
Man kan inte handla i butiken
Butiken i Oslo har inget lager och kunden kan inte köpa saker på plats. Beställningen måste göras på nätet och kunden kan sedan hämta upp beställningen i butiken i stället för att få den hemskickad.
– Mottagandet har varit mycket bra sedan starten. Fler och fler människor besöker butiken, det centrala läget intill Rådhuset är ingen nackdel. Vi överväger att öppna fler butiker i Skandinavien, berättar Ingebjørg.
Kanske slår Komplett två flugor i en smäll med sina utställningslokaler. Man ger kunderna en chans att testa vad de köper och håller även sina leverantörer glada. För en tid sedan skrev vi om Redcoon, ytterligare en e-handlare inom hemelektronik som planerar fysiska butiker. Fast i det fallet är det mer en protest mot snedvridna avtal gentemot e-handlare.
– Detta har varit efterfrågat från både kunder och tillverkare en längre tid nu, säger Ingebjørg Tollnes, kommunikationschef på Komplett.no.
Källa: Vestfold Blad