Groupon lanserade igår Groupon Payments, en mobil betaltjänst som gör det möjligt för företag att acceptera kredit-och betalkort med hjälp av en iPhone eller iPod Touch.
Med sin nya betaltjänst som även kräver en app och en kortläsare kommer man bland annat att utmana PayPal, Square och svenska iZettle som också tillhandahåller liknande lösningar.
Tjänsten är till stor del inriktad på företag som använder sig av Groupon för dagliga erbjudanden, och via appen kan handlarna på ett bättre sätt få en överblick över hur det går med den aktuella kampanjen.
Lägre priser och matchning
Groupon siktar på att vara den mest prisvärda lösningen och kommer att erbjuda lägre priser än konkurrerande mobila betalningsalternativ. Och om någon får ett lägre pris hos en konkurrent kommer man att matcha det.
För företag som använder sig av Groupon kommer det med MasterCard och Visa kosta 1,8 procent av köpesumman, plus 15 cent per transaktion. American Express är dyrare med 3 procent av köpesumman, plus 15 cent per transaktion.
För företag som inte är anslutna till Groupon är kostnaden något högre. 2,2 procent av köpesumman för MasterCard och Visa och 3 procent för American Express plus 15 cent per transaktion för alla kort. Tjänsten erbjuds initialt till den amerikanska marknaden.
Komplement till kuponger
Groupon har redan många handlare som använder sig av deras tjänst med dagliga erbjudanden, så en stor kundbas har de redan. Det kombinerat med lägre transaktionskostnader än sina konkurrenter kan ge dem en bra start med sin nya betaltjänst.
Groupon säger att de med sin nya betaltjänst inte har några planer på att försumma sin ursprungsidé med att erbjuda dagliga erbjudanden. Lansering av Groupon Payments ska i själva verket vara en strategi för att uppmuntra handlare att registrera sig hos Groupon och dra nytta av alla deras tjänster.
Källor: Internet Retailer, Business Insider