Det har pågått ett tag nu, diskussionerna kring Media Markts svenska e-handel. Nu verkar det dock som om den snart får se dagens ljus. Innan 2012 är slut ska deras webbshop lanseras, men något datum vill man inte avslöja.
– Det kan jag inte svara på förrän vi gör det, men det kommer att ske innan året är slut. Planen är att vi ska vara uppe och köra med en webbaserad plattform då, säger företagets vd Mikael Hagman
Satsar på multichannel
En bidragande orsak till att Media Markts e-handel dragit ut på tiden är att butikscheferna är delägare i sina butiker. En centralt driven e-handel kan bli ett hot mot deras egen verksamhet, men det verkar man nu ha löst.
– De senaste tre-fyra åren har vi börjat i Österrike och Holland och ligger långt fram i Tyskland. Vi kommer att använda den strategi och den plattform som finns där, säger Mikael Hagman.
Han säger också att ambitionen är att ha samma prisnivåer i butikerna som på nätet och att butikerna kommer att spela en viktig roll även för de kunder som väljer att handla på nätet.
– Vi vill att det ska vara sömlöst mellan vanlig handel och e-handel. Många kunder kommer fortfarande vilja hämta sakerna i butik. Det är till viss del logiskt eftersom vi har många butiker på många platser. Om du exempelvis åker förbi Barkarby, Gallerian eller motsvarigheten i Amsterdam, så kan man plocka upp det man har köpt på vägen hem.
Värvat tunga namn
Under förra året specialrekryterade man duon Magnus Pettersson från Onoff, och Carl Lumsden från Tretti.se. Magnus Pettersson är den som blir ansvarig för e-handelssatsningen, medan Carl Lumsden sköter logistikdelen.
Förutom det har man nyligen rekryterat ytterligare två tungviktare i branschen, Max Näslund från Reference Audio, och Jörgen Bärnau från Expert, och även tidigare Onoff.
– Vi blandar stark spetskompetens externt med duktigt folk internt. Vi kommer att lansera en grym multichannel-strategi så småningom, så det kommer att vara mer än bara e-handel, säger Media Markts kommunikationschef Anna Sjödin.
Vi har tidigare också skrivit att Media Markt kommer att ge DB Schenker en nyckelroll i deras e-handelssatsning. Posten och DHL kommer att sköta distributionen men Schenker ska tydligen agera tredjepartslager i Arlandastad och ta hand om nätordrarna.
Förhoppningsvis slutar denna e-handelssatsning bättre än Experts, som även de kan ha haft problem med organisationen. Vi får helt enkelt se hur Media Markts multikanalsatsning spelar ut framöver.
Källa: IDG