E-handlare som vill expandera och sälja sina produkter utanför landets gränser upplever ofta att det finns många hinder, och brist på lättillgänglig information om vad som gäller vid försäljning över nätet till kunder i andra länder. Därför har Exportrådet nu tagit fram en nätbaserad e-handelsguide.
Guiden som lanseras idag och som i dagsläget är kostnadsfri innehåller information om nationella lagar, regler, trender och annat som man bör tänka på vid försäljning över nätet till kunder i andra länder.
– Idag finns exporttekniska svårigheter och andra hinder kopplade till gränsöverskridande e-handel. E-handelsguiden ska förhoppningsvis underlätta för svenska företag och få fler att våga ta steget ut och sälja även utanför Sveriges gränser, säger Linda Laszlo Ek, projektledare på Exportrådet.
Sverige bäst på e-handel 2015
Guiden täcker i nuläget Norden, Tyskland, Baltikum, Polen, Ryssland och Vitryssland och ska på sikt utvidgas till att omfatta ännu fler länder.
– Det är väldigt välkommet att Exportrådet tagit fram denna e-handelsguide med information om vad man som e-handlare bör tänka på innan man vänder sig till nya marknader. I regeringens tillväxtarbete är e-handel en viktig komponent med stor potential att skapa tillväxt och sysselsättning på lång sikt, säger handelsminister Ewa Björling.
Regeringen har ambitionen att Sverige ska ha Europas bästa förutsättningar för e-handel till 2015. E-handelsguiden ska förhoppningsvis leda till att fler företag börjar exportera - samtidigt som att fler konsumenter börjar handla gränsöverskridande. Enligt Ewa Björling är det också viktigt att förmedla Sverige som ett kreativt land när det gäller export.
– Sverige är dessutom EU:s mest innovativa land där varor och tjänster som ännu inte sett dagens ljus kan komma att bli morgondagens exportframgångar, säger handelsministern.
Källa: Press (1, 2)
Relaterade nyheter:
Exportrådet om E-handel och utlandsexpansion