Med ökad e-handel kommer också fler returer. Det har Zalando tagit fasta på och jobbar därför just nu för fullt med att utveckla olika koncept för att ta hand om de varor kunderna bestämmer sig för att inte behålla.
E-handlaren har tidigare testat att hämta upp returer i valda städer i till exempel Tyskland och Storbritannien, och nu kan vi berätta att turen för "Zalando Hämtar", som Zalando kallar sin tjänst i Sverige, har kommit till oss i norr.
- Med Zalando Hämtar hoppas vi kunna göra det lite lättare även för våra svenska kunder att handla och returnera hos oss, bekräftar Kenneth Melchior, Nordenchef på Zalando.
Gratis under pilottestet
Zalando Hämtar - eller Return on Demand som tjänsten kallas internationellt - innebär att kunden får två alternativ för att kunna returnera sina varor till Zalando utan att behöva lämna hemmet. Antingen beställer man expressupphämtning av en retur, varpå ens vara hämtas upp inom en timme. Det alternativet går hos Zalando under namnet Instant Returns. Eller så väljer man leverans inom ett visst entimmesfönster någon gång under de kommande fyra dagarna.
Beroende av vilket alternativ man väljer går det att få sin retur upphämtad mellan 07.00 och 21.00.
- Så det är enkelt att planera i förväg, vilket kan underlätta för till exempel barnfamiljer. Man slipper dessutom besväret med att bära sina lådor med varor tillbaka till utlämningsstället, säger Kenneth Melchior.
Till en början handlar lanseringen av Zalando Hämtar om ett pilottest på ett par månader. Under den tiden kostar inte servicen - som för övrigt sköts av PostNord - något att använda, men finns bara tillgänglig för ett antal postnummer i Stockholm. Kunder som har turen att bo på rätt plats kan få sina få sina Zalandoreturer upphämtade oavsett hur många paket det handlar om. Beroende på hur det tas emot av kunderna kan det komma att spridas till fler städer längre fram.
Sverigelagret går "enligt plan"
Utöver tidigare nämnda städer har upplägget också testats med goda resultat i bland annat Nederländerna, där numera så gott som hela landet är aktuellt för Zalandos returservice. Zalando utesluter inte att det på sikt kan komma att kosta att använda tjänsten, men under testperioden är den gratis och i Nederländerna har den fortsatt att vara det även efter testets slut.
- Vi märker att det ses som ett lite lyxigare alternativ bland kunderna och därför kan det kanske vara en service som man kan tänka sig att betala lite extra för. Men nu testar vi det här och så får vi göra en utvärdering innan vi går vidare.
Kenneth Melchior intygar att Zalando ser Sverige och Norden som en viktig marknad och att det bland annat är därför e-handlaren vill testa vissa exklusiva tjänster här. Detsamma gäller för det nya lagret som ska etableras någonstans i Sverige.
Har ni bestämt var det blir ännu?
- Det är inget vi kan säga något om förrän åtminstone om några månader. Arbetet med etableringen fortsätter och allt går enligt plan. Men vi kommer inte att kommunicera något mer om det förrän alla detaljer är helt klara, säger Kenneth Melchior.