Fram till nu har man behövt använda minst två olika taggar på sin webbplats för att kunna använda sig av remarketing, även kallat ommarknadsföring (av Google själva). Man fick inte heller tillgång till samma detaljerade statistik som Analytics erbjuder för att kunna skilja på sina målgrupper.
Nu gör Google tjänsten betydligt enklare att använda genom att knyta samman tjänsterna Remarketing och Analytics. För annonsörer innebär det att det blir lättare och mer flexibelt att rikta sin annonsering genom att kombinera informationen.
Det blir också lättare att följa vilka sidor kunderna besöker, och hur länge för att kunna rikta sina kampanjer utifrån den informationen. Man får också information om vilken webbläsare och operativsystem besökaren använder och var de bor för att försöka locka tillbaka dem. Dessa sista alternativ fanns inte tillgängligt för annonsörer på Google Display-nätverket.
Möjlighet att styra kampanjer
Remarketing är ett verktyg för företag som vill öka försäljningen, antalet klick eller helt enkelt öka synligheten kring varumärket. Om en kund lämnar din butik utan att avsluta ett köp kan du locka tillbaka dem genom annonser och erbjudanden på andra webbsidor som han eller hon besöker.
Ett exempel på en remarketing-annons
där chefredaktörens skopreferenser avslöjas
Remarketing är helt enkelt ett sätt att nå användare baserat på hur de har använt din webbplats tidigare. Man kan också styra sina kampanjer beroende på vilka sidor som användarna besöker.
Remarketing har blivit ett populärt sätt att annonsera men är inte något som alla besökare på nätet uppskattar. Google har dock lagt till funktioner som nu gör det relativt enkelt att välja om man vill se annonserna eller inte med hjälp av tjänsterna Mute This Ad, Ads Preference Manager och Google Analytics Opt-out.
Källa: Google