En e-handlare som säljer en produkt för 1337 kronor via Fyndiq kommer att få in 1337 kronor på sitt konto. Det blir alltså gratis att använda merförsäljningskanalen. Något vi är säkra på att Fyndiq kommer köra stenhårt med i sin marknadsföring mot e-handlare.
Deras intäkter kommer istället bestå av fraktavgiften på 49 kronor som tas ut av kunden. Fraktavgiften kommer inte längre delas mellan olika e-handlare, vilket tidigare har skett.
- Med den här intäktsmodellen blir vi den enda merförsäljningskanalen i Sverige som är helt gratis. Man kan se oss som en affiliate som tar 0 procent i CPA, plus att vi tar hand om betalväxelkostnad och kundtjänst, säger Fredrik
Norberg, marknadschef på Fyndiq.
Att fraktavgiften försvinner är både positivt och negativt för e-handlare. Det negativa är givetvis att man inte kan få ut hela eller en del av fraktavgiften längre.
Samtidigt är det flera e-handlare som klagat på fraktavgiften. Just eftersom den delas mellan olika handlare, vars produkter finns i en order. Därför är det i princip omöjligt att beräkna vad man får för frakten och därmed sin försäljning.
Nu borde denna uträkning bli avsevärt mycket enklare. Vi gissar att en annan effekt är att vissa produkter nu kommer att få ett högre pris, hos de som inte redan räknat på en låg frakt.
- Justeringen av intäktsmodellen och den stora satsningen på merförsäljning genom bland annat TV-reklam som drar igång i augusti, är naturliga steg i ledet att utveckla Fyndiq och nå break even redan till årsskiftet, säger Fredrik Norberg.
Fyndiq har tidigare justerat sin intäktsmodell efter kritik från e-handlare. Detta är dock en ganska drastisk förändring och det ska bli intressant att se hur den tas emot av e-handlare och andra merförsäljningskanaler. Den nya provisionsmodellen, utan provision, träder i kraft den 1 september för de som säljer via Fyndiq.
Källa: press via epost