ANNONS

Verktygsfältet som vill flytta in i din nätbutik

Verktygsfältet som vill flytta in i din nätbutik

Palo Alto-baserade e-handelsföretaget Commerce Sciences har tagit fram ett verktygsfält som ska hjälpa e-handlare och deras kunder. Verktygsfältet beslyser e-butikens viktigaste funktioner från sida till sida och göra det lättare för konsumenter att interagera med butiken, hitta knappar, verktyg och länkar för vanliga uppgifter.

ANNONS

Commerce Sciences fick nyligen en investering på 1.8 miljoner dollar från bland annat Innovation Endeavors, grundat av Googles Eric Schmidt. Och i veckan lanserades verktygsfältet "Personal Bar" som fungerar som ett tillägg för nätbutiker.

– Den största fördelen är att den alltid syns och flyter längst ner på sidan och kan innehålla alla butikens viktigaste tillgångar, förklarar grundaren och VD:n Aviv Revach. Vi ser det som en integrerad del av en e-handel, praktiskt taget ett måste för alla nätbutiker.

Tanken är alltså att verktygsfältet ska innehålla de viktigaste funktionerna och hjälpa kunden att navigera och interagera i butiken, till exempel en sökfunktion, kundvagn, chatt, och integration med sociala medier. Aviv Revach säger att också att detta bara är början på arbetet inom e-handel.

– Vi har stora planer, säger han och beskriver detta som företagets första produkt i branschen.


Ett verktygsfält för nätbutiker

En annan av funktionerna i det personliga verktygsfältet är hur kuponger fungerar. Återförsäljare kan anpassa sitt verktygsfält att erbjuda kunderna omedelbara belöningar för olika åtgärder, som en Facebook-like.

Efter att de har klickat visas en personlig kupong i verktygsfältet som påminner dem att de har en rabattkupong tillgänglig samtidigt som de rör sig runt i butiken. När kunden sen når kassan räknas rabatten in automatiskt i köpet så att kunden inte behöver ange en kupongkod för att få rabatten.

Verktygsfältet är gratis för butiker med upp till 400 000 besökare per månad, sen finns det även en betalversion. Den fungerar med alla de större plattformarna som till exempel Magento, osCommerce, Zen-cart, X-Cart, Demandware. Den stöder också olika tredjeparts-lösningar för sökfunktioner, chatt och kundundersökningar.

Hittills har bara en handfull sajter använt sig av verktygsfältet innan den officiella lanseringen. Är ni intresserade av hur den ser ut live kan ni kika närmare på det i någon av dessa nätbutiker: weeDECOR, CanaFlora, BestOfferBuy.

 

Källa: TechCrunch

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se