Att vara 27 år och kvinna och driva en e-handel som säljer sexprodukter, är inte en helt vanlig kombination. Det menar Lili Sapi från Lund, som sedan några månader tillbaka driver Palora.se.
- Det är både för- och nackdelar. Det är frustrerande att de som styr branschen mestadels är äldre (tyska) gubbar, för konsumenterna är mest kvinnor. Men samtidigt är det fantastiskt att jag får representera en ny generation, och komma in med nya tankesätt, skriver hon till Ehandel.se.
1000 order på en månad
Palora.se är en svensk systersida till en av Danmarks största sexshoppar, Sexshop.dk, och Lili Sapi har redan märkt att även den svenska marknaden har god potential.
- Vi har fått 1000 order på en månad, vilket tog den danska butiken ett år för att lyckas med. Jag vet inte om det betyder att svenskarna är kåtare än danskarna, haha!
Men att Lili Sapi skulle jobba med sexprodukter, var inget som hon själv förutsåg. Med en masterexamen i media- och kommunikationsstudier visste hon dock att hon ville jobba med digital innovation och nu är hon mycket nöjd med sitt val.
- Jag visste att jag ville ha kul på jobbet. Dock trodde jag aldrig att jag skulle jobba med en e-handel för sexleksaker. Men jag stormtrivs, skriver hon.
"Perfekt kombination"
Och att sälja sexprodukter på nätet, tycker hon är en bra lösning för att kunna nå dem som behöver hjälpmedel, men upplever ämnet som något av ett tabu.
- E-handel och sexleksaker är en perfekt kombination. Tyvärr är sexleksaker fortfarande stigmatiserat, så det är fantastiskt att kunna erbjuda våra kunder möjligheten att handla privat och tryggt från nätet. Innan jag började med detta hade jag ingen aning om hur många som faktiskt är beroende av hjälpmedel för att kunna ha ett funktionellt sexliv, exempelvis människor med funktionshinder. Jag är stolt över våra produkter och hur de har en riktig inverkan på folks privatliv. I grunden är detta produkter som är skapade för att ge lycka och välbefinnande.
"Jämställt sexliv ska vara självklart"
Lili Sapi tycker också att sex och sexprodukter behöver belysas ur ett jämställdhetsperspektiv - och det är hon inte ensam om. Inte minst sedan kampanjen #metoo briserade tidigare i höstas, har hon märkt att det finns fler som vill belysa den aspekten.
- Jag känner absolut av #metoo. Främst när det kommer till de influencers vi samarbetar med. Det är främst unga kvinnor som aktivt driver diskussioner om hur vi tjejer ska ta för oss, och uppnå orgasm i samma grad som män. Ett jämställt sexliv ska vara lika självklart som jämställda löner. Jag är väldigt glad att få sponsra personer som driver en viktig diskussion.
"Om ett år är vi störst"
Just nu planerar hon för företagets fortsatta tillväxt under 2018 - och målet är att vara Sveriges största sexshop om ett år. Och hon har redan noterat att nätbutiken tycks ha goda förutsättningar för att lyckas även i Sverige.
- Just nu har det gått snabbt och vi fortsätter växa. Tanken är utöka vårt team med nya digitala talanger under 2018. Om ett år är vi störst i Sverige. Efter det vill jag lansera våra egna produkter.