Enligt en undersökning verkar detta bara vara början. Tillväxten, åtminstone vad gäller skor, är på väg att accelerera ytterligare.
Svenska Brandos, som är en av de största aktörerna på nätet när det gäller skor, ökade omsättningen under det nyligen avslutade räkenskapsåret med hela 84 procent till 343 miljoner kronor, enligt preliminära siffror.
– Med alla mått man kan ha så är det ett fantastiskt bra utfall, säger företagets vd Karl-Johan Pantzar.
E-handeln med kläder och skor omsatte under förra året cirka sex miljarder kronor vilket gör det till det näst största segmentet inom e-handeln, efter hemelektronik.
Att det finns pengar att tjäna på skomarknaden gör också att konkurrensen om kunderna blir allt hårdare. Fler aktörer ger sig in i kampen om skoköparna. Nyligen trädde tyska Zalando, där familjen Stenbecks Kinnevik finns som delägare, in på den svenska marknaden. Och Nilson Group, som är den ledande fysiska detaljisten, öppnade en gemensam nätbutik för kedjorna Din Sko, Ecco, Nilson Shoes och Skopunkten.
Den hårda konkurrensen kommer säkert gynna konsumenterna med lägre priser vilket kommer leda till lägre marginaler för företagen.
Enligt Brandos uppskattning uppgår den digitala skohandeln idag till cirka 5 procent i Norden, jämfört med 16–17 procent i USA. Jonas Arnberg, analytiker på HUI Research, bedömer att nätets andel av skomarknaden kommer öka kraftigt de kommande åren.
– Jag tror att det kan gå rätt fort innan vi har en andel som liknar den i USA. Utan tvekan, säger Arnberg.
Källa: bt
Bild: brandos
Relaterade nyheter:
Brandos tonar ner reklamen och satsar stort
Skobutiken Footway tar in 28 miljoner kronor
Shoestyle.se ska ta upp kampen med Brandos